Doteraz sa predpokladalo, že kapitán lietadla mal k dispozícii iba skoršiu predpoveď počasia, podľa ktorej mali byť v Smolensku relatívne dobré podmienky.
VARŠAVA. Piloti poľského prezidentského špeciálu, ktorý sa 10. apríla 2010 zrútil pri pokuse o pristátie v západoruskom Smolensku, mali už pred štartom z Varšavy aktuálnu predpoveď počasia o zhoršujúcich sa meteorologických podmienkach v oblasti plánovaného pristátia.
Vyplýva to zo záznamov meteorologickej kancelárie poľského letectva na varšavskom letisku.
Ako pre mienkotvorný denník Gazeta Wyborcza uviedol v reakcii na túto informáciu generál Boguslaw Pacek, poradca poľského ministra obrany Bogdana Klicha, stroj preto vôbec nemal štartovať alebo posádka mala po štarte smerovať na náhradné letisko.
Doteraz sa predpokladalo, že kapitán lietadla Arkadiusz Protasiuk mal k dispozícii iba skoršiu predpoveď počasia, podľa ktorej mali byť v Smolensku relatívne dobré podmienky.
Ruská Medzištátna letecká komisia (MAK) v januárovej správe o výsledkoch vyšetrovania príčin havárie označila za jednu z dôležitých príčin tragédie nedostatok aktuálnych informácií o počasí v Smolensku.
Podľa mediálnych informácií došlo pred štartom prezidentského špeciálu na varšavskom letisku k ostrej výmene názorov medzi kapitánom stroja a vrchným veliteľom poľských vzdušných síl generálom Andrzejom Blasikom, ktorú zachytili tamojšie kamery, avšak bez zvuku.
Ako tvrdí jeden zo svedkov konfliktu, Blasik pilota, ktorý nechcel letieť do Smolenska kvôli neustále sa zhoršujúcim poveternostným podmienkam, varoval ostrými a vulgárnymi slovami.
Generál mal súčasne zakázať posádke, aby o nepriaznivom počasí informovala aj hlavu štátu Lecha Kaczynského. V rozpore s obvyklým postupom hlásil pripravenosť stroja na odlet nie prvý pilot, ale generál Blasik.
Vtedajší poľský prezident s manželkou našli smrť v troskách stroja, ktorého haváriu neprežil nikto z 96 osôb na palube.