Vláda o prenájme letiska nerozhodla. Ministerstvo vypracuje analýzu, ktorá povie, či je výhodnejšie ho predať, alebo prenajať.
Agentúrne spravodajstvo sme o 20:13 nahradili autorským článkom denníka SME.
BRATISLAVA. Vláda sa včera nedohodla na dlhodobom prenájme bratislavského letiska. Neprešiel zatiaľ ani návrh previesť štyri regionálne letiská na samosprávy. Na návrh premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ) musí ministerstvo dopravy spracovať ekonomické porovnanie jednotlivých variantov budúcnosti bratislavského letiska.
Ministerstvo sa musí podľa Radičovej pozrieť na všetky možné alternatívy a ich dosah na štát cez jeho možné budúce investície. Porovnávať sa má najmä prenájom s privatizáciou, ale aj s nadnárodným partnerstvom.
Partnerstvo s Viedňou? Medzinárodné partnerstvo je forma, ktorá sa skloňovala za druhej Dzurindovej vlády. „Napríklad viedenské letisko by získalo účasť v našom letisku a my by sme získali miesto vo vlastníckej štruktúre viedenského letiska,“ vysvetlila Radičová.
Väčšina akcií letiska by v takomto prípade ostala v rukách štátu, došlo by však k spoločnému know-how a najmä k využitiu blízkosti letísk. Otázkou však je, čo by na spoluprácu povedal Brusel.
Porovnanie všetkých variantov budú robiť úradníci ministerstva, nie externá firma. Vláda o ňom bude rokovať o dva týždne. „Súčasný návrh rozvoja letísk rozdelíme na dve časti, jeden pre bratislavské letisko a jeden pre regionálne letiská,“ povedal šéf rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH). O budúcnosti regionálnych letísk bude vláda rokovať zrejme neskôr.
Záujemcovia už sú Požadovaná analýza bola jedným z nedostatkov súčasného návrhu. Pýtal ju aj druhý akcionár letiska, Fond národného majetku.
Čo s letiskom počas prenájmu na 30 až 50 rokov by letisko ostalo štátne, spravovala by ho súkromná firma, predaj by mohol priniesť vyšší príjem, štát však príde o väčšinu akcií, letisko by ostalo štátne aj počas medzinárodného partnerstva s viedenským letiskom, ktoré by prinieslo jeho lepšie využitie.
Na jej absenciu poukazoval aj poradca premiérky pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ). „Bez nej nemožno zodpovedne rozhodnúť,“ povedal v minulosti.
Figeľ po včerajšom rokovaní vlády pripustil, že „dnes sú otvorené všetky varianty“. On sám však preferuje prenájom, pretože je podľa neho výhodnejší.
Kroky vlády v súvislosti s koncesiou bratislavského letiska už sledujú aj zahraničné firmy. „Ak vláda spresní podmienky tendra, budeme sa o ne zaujímať,“ povedal Maxence Naouri z francúzskej firmy Vinci, ktorá spravuje štátne letisko v Nice. O letisko sa zaujíma aj indický koncesionár, skupina GMR.
Posúdia aj malé letiská Ekonomickú analýzu čaká aj návrh rozvoja štyroch regionálnych letísk. V súčasnom návrhu sa hovorí o ich presune na samosprávy.
Most-Híd je za to, aby sa mohli mestá neskôr rozhodnúť predať ich. „Bol by som nerád, keby ich mestá vnímali len ako príležitosť na vlastné obohatenie,“ povedal Figeľ.
Sám pripúšťa, že nový materiál zmení niektoré pôvodné návrhy. „Ďalšia diskusia určí, kto by bol najlepším správcom týchto letísk,“ uzavrel Figeľ. Pri niektorých aeroportoch, ako napríklad v Poprade, pripúšťa aj zváženie predaja v réžii štátu.
Popradské letisko má totiž nevyužitý potenciál, ale štát nemá desiatky miliónov eur na rekonštrukciu jeho terminálu či pristávacích dráh.