Bratislava 1. marca (TASR) - Sektor leteckej dopravy je od dnešného dňa začlenený do systému EÚ na obchodovanie s emisnými kvótami (EÚ ETS). Do účinnosti totiž vstúpila novela zákona o obchodovaní s emisnými kvótami, ktorú poslanci NR SR schválili 8. februára.
Slovensko legislatívnou zmenou reagovalo na výhrady Európskej komisie. Tá koncom minulého roka siedmim členským štátom vrátane SR pohrozila súdnym konaním pred Európskym súdnym dvorom, pokiaľ nezačlenia leteckú dopravu do obchodovania. Aj to bol pre koalíciu dôvod, aby o právnej norme rokoval parlament na návrh vlády v skrátenom legislatívnom konaní. Zákon bol tak od doručenia do zákonodarného zboru schválený v priebehu niekoľkých dní.
SR musí do konca septembra zaslať Európskej komisii zoznam zariadení, na ktoré sa u nás vzťahuje smernica o obchodovaní s emisnými kvótami, ako aj každé bezodplatné pridelenie kvót. Prevádzkovatelia leteckej dopravy sú povinní podať žiadosť na Ministerstvo životného prostredia SR o bezplatné pridelenie emisných kvót do konca marca.
Jednotlivé spoločnosti sú do obchodovania s emisiami zaradené na základe povolenia. Pokiaľ chcú nové sektory, ako napríklad letectvo, dostať kvóty podľa alokačného plánu, musia najneskôr do konca júna získať povolenie. V opačnom prípade budú považovaní za nových účastníkov a kvóty sa im pridelia z rezervy. "Ak nebudú mať vydané povolenia do 31. marca, je pravdepodobné, že rezerva nebude dostačujúca a kvóty si budú kupovať na burze a dostanú sa do konkurenčne nevýhodnej situácie," upozornil envirorezort.
Pokiaľ by sa právna norma urýchlene neprijala, problém by mali aj priemyselné podniky, ktoré by sa nemuseli stihnúť prihlásiť do obchodovania od roku 2013. To by pre ne znamenalo výpadok 570 miliónov eur na nákup emisných kvót, čo by pocítil aj štátny rozpočet. Nový systém obchodovania má zabrániť aj škandálom v súvislosti s prideľovaním emisných kvót jednotlivým spoločnostiam.