BRATISLAVA 23. februára (SITA) - Dlhodobý prenájom letiska súkromnému prevádzkovateľovi nie je podľa šéfa najväčšieho slovenského letiska ničím neobvyklým. "Letiská sú prenajaté skutočne na 50 a dokonca aj 60 rokov. Napríklad letisko na Malte je takto prenajaté," povedal výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva bratislavského letiska Maroš Jančula pre agentúru SITA. Dlhodobo sú podľa neho prenajaté aj letiská v Španielsku či vo Veľkej Británii. Reagoval tak na upravený návrh ministerstva dopravy, ktoré chce dať letisko do dlhodobého prenájmu formou koncesie na 30 až 50 rokov, pričom strategický partner by mal byť vybraný v medzinárodnom tendri do konca júna 2012. "Beriem to ako fakt," dodal Jančula.
Rezort dopravy pôvodne navrhoval prenajať letisko v metropole SR na 20 až 30 rokov a investora vybrať do konca budúceho roka. Vyhovel však ministerstva financií, ktoré chce predĺžiť navrhovanú dobu prenájmu a urýchliť proces hľadania partnera pre letisko. Vláda by mala o návrhu ministerstva dopravy o rozvoji letiska v Bratislave a malých letísk rozhodnúť na niektorom z nasledujúcich zasadnutí.
Riaditeľ letiska si nemyslí, že by dlhšie obdobie prenájmu mohlo znižovať výhody štátu z jeho prevádzky súkromným investorom. Bude to podľa neho závisieť od obsahu zmluvy o prenájme letiska a tiež od toho, ako bude môcť štát vstúpiť do tohto procesu v prípade problémov. "Letiská sú svojím charakterom do určitej miery strategické. Sú to plochy, kde okrem pristátia lietadiel môžu byť spravené stanové tábory a sústredená skupina ľudí, keby sa niečo udialo," povedal Jančula s tým, že by sa to týkalo krízových situácií.
Letisko sa tiež podieľalo na príprave návrhu ministerstva dopravy o rozvoji letiska v Bratislave. "Konzultovali sme niektoré veci, ale my prevádzkujeme letisko. Môžeme dať informácie z prevádzkového pohľadu. Rozhodovať o tom, či letisko má byť prenajaté na takú či inú dobu, prináleží už ľuďom na ministerstve," povedal Jančula. Vývoj v civilnom letectve je podľa neho veľmi turbulentný a mnohé letiská prechádzajú krízou. "A či sú vo vlastníctve štátu alebo privatizované, poprípade sú koncesované, tak sú rovnako postihnuté. Bez ohľadu na spôsob prevádzky a vlastníckeho stavu," tvrdí Jančula. Podľa neho je ťažké povedať, čo je výhodnejšie, či dlhodobý prenájom alebo priamy predaj letiska.