SME

Týrané deti rozoznávajú emócie intenzívnejšie

Madison 18. júna (TASR) - Zážitky dieťaťa v rannej fáze vývoja môžu výrazne ovplyvniť jeho neskoršie interpretácie emocionálneho rozpoloženia iných ...

Madison 18. júna (TASR) - Zážitky dieťaťa v rannej fáze vývoja môžu výrazne ovplyvniť jeho neskoršie interpretácie emocionálneho rozpoloženia iných ľudí. Vyplýva to zo zistení profesora Setha Pollacka z Laboratória pre výskum detských emócií na Madisonskej univerzite v štáte Wisconsin.

Psychológovia sa pôvodne domnievali, že ľudia bez rozdielu rasy, jazyka, alebo vyznania majú rovnakú vrodenú schopnosť rozoznávať základné ľudské emócie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pollack a jeho tím však prichádza s tvrdením, že napríklad i dojčenie (respektíve jeho nedostatok) do veľkej miery ovplyvňujú túto schopnosť. Mladí ľudia, ktorí boli fyzicky týraní vedia vraj rozpoznať hnev vo výraze tváre omnoho lepšie a častejšie, ako tí s pokojným detstvom.

SkryťVypnúť reklamu

Za pomoci počítačového programu na formovanie fotografií tváre do rôznych výrazov vytvoril tím série obrázkov pre štyri fázy pocitov: šťastný - ustráchaný, šťastný - smutný, nahnevaný - ustráchaný, nahnevaný - smutný.

Obrázky boli potom náhodne ukazované deťom, niektoré vyjadrovali jednu emóciu, no väčšina kombináciu najmenej dvoch rozdielnych pocitov. Keď mali deti povedať, aké emócie osoba na obrázku zažíva, všetky boli schopné určiť radosť, smútok a strach v podobnom pomere.

Týrané deti však rozpoznávali hnev oveľa častejšie ako tie, ktoré v minulosti netrpeli. "Je možné, že tieto deti majú vyvinutú senzitivitu k širšej kategórii hnevu, lebo sú častejšie vystavované hnevu rodičov a museli sa tomu prispôsobiť," komentuje výsledky Pollack.

SkryťVypnúť reklamu

Výskumy podobné tomuto môžu pomôcť psychológom pochopiť týrané deti a pomôcť im tak pri prekonávaní emocionálnych a sociálnych bariér. Pollackov výskum nie je jediným - ďalšie budú pravdepodobne nasledovať, aby prispeli k rozšíreniu fondu kníh s podobnou tematikou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 074
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 627
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 819
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 437
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 888
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 604
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 265
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pohľad na Zem.

Súťažili s projektom čistiarne.


TASR
Ursula von der Leyenová

Útok má najmenej 20 obetí.


TASR
Šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Krajiny znižujú výdavky na pomoc.


TASR
Ilustračné foto

Z Jemenu pravidelne útočia na krajinu povstalci.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu