Poprad 18. februára (TASR) Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ dnes v Poprade rokoval s vedením popradského letiska o jeho aktuálnom stave. Počas zimnej sezóny sa tu zvýšil počet charterových letov trojnásobne oproti minulému roku. "Ak sa nám podarí spojiť aktívny a pasívny cestovný ruch, tak sa budú nachádzať lepšie odpovede aj na otázky modernizácie a investícií, letisko Poprad má perspektívu z hľadiska regionálneho rozvoja," konštatoval po stretnutí Figeľ.
Podľa neho zvýšený počet charterových letov prináša aj vyššie príjmy, čo znamená väčšiu možnosť na modernizáciu. Letisko Poprad - Tatry, a.s., v súčasnosti potrebuje rekonštrukciu odletovej haly a tiež pristávacej dráhy, ktorá síce je v prevádzkyschopnom stave, avšak za zhruba 40 rokov fungovania potrebuje kompletnú rekonštrukciu. "Dráha spĺňa všetky bezpečnostné podmienky pre prílet a odlet lietadiel, toho roku by malo dôjsť k jej posúdeniu, na základe znaleckého posudku budeme môcť zaujať stanovisko," priblížila riaditeľka letiska Ivana Herkeľová. Ročne vynaloží spoločnosť na opravu pristávacej dráhy okolo 100.000 eur. "Opravy sú obmedzené na zdroje, ktoré máme k dispozícii," doplnila.
Letisko však podľa Figeľa musí vedieť na seba zarábať samo. Ďalej zdôraznil, že v 21. storočí predstavuje letecká doprava rozhodujúcu infraštruktúru. "Letisko spĺňa požiadavky, preto má aj licenciu, ale postupná obnova je nevyhnutá," zhodnotil minister. Ministerstvo sa bude podľa neho snažiť podporiť letisko za predpokladu, že to bude aktívne ponúkať služby, aby postupne stúpali príjmy. "Činnosť na tomto letisku má rastúcu tendenciu, verím, že to bude pokračovať aj v lete," dodal Figeľ.
Slovensko podľa neho potrebuje rozlietať regionálne letiská. "Sme po roku krízy, viacero dopravcov zaniklo, ale hľadajú sa nové možnosti a nové partnerstvá, zámer letiska vytvárať pravidelné a nepravidelné spoje by som rád podporil," doplnil Figeľ.
Riaditeľka informovala, že popradské letisko je v súčasnosti v rokovaní s viacerými dopravcami. "Našou snahou je oživenie linky Poprad-Londýn, máme záujem o spojenie Popradu s Bratislavou, poprípade s väčším medzinárodným letiskom, z ktorého by sme mali možnosť prestupu do iných destinácií," konkretizovala Herkeľová. Prioritou letiska je predovšetkým tvorba pravidelných liniek.
Tohto roku chce ministerstvo novelizovať zákon o cestovnom ruchu, čo by okrem iného prinieslo aj vytvorenie dotačného systému, v rámci ktorého by štát spolufinancoval rozvoj cestovného ruchu aj v oblasti pravidelných leteckých liniek. "Dúfam, že kroky dopravcov spolu s niektorými legislatívnymi opatreniami prinesú viac pravidelných liniek," doplnil Figeľ.
Počas letnej sezóny sa bude dať z popradského letiska lietať do Bulharska, stále otvorená je otázka letov do Egypta. Vzhľadom na spoločenskú situáciu, ktorá tam momentálne je, však zatiaľ nie je nič isté. "Z hľadiska pasažierov je požiadavka na otvorenie 24-hodinovej prevádzky letiska, avšak je to spojené s nákladmi, ktoré bezprostredne súvisia s touto prevádzkou, takže v súčasnosti neuvažujeme s otvorením 24-hodinovej prevádzky," konštatovala Herkeľová. Minister sa však domnieva, že zvýšený záujem o letisko by mohol časom priniesť aj otvorenie nonstop prevádzky.