Dopravcovia dostanú časť emisných povoleniek bezplatne, zvyšok budú nakupovať. Môže to mať dopad na ceny leteniek.
BRATISLAVA. Už od marca sa budú musieť svetové aerolínie vyrovnať s novou povinnosťou. Spoločnosti, ktoré pristávajú alebo odlietajú z členskej krajiny Európskej únie, budú musieť každý rok žiadať o pridelenie emisných kvót skleníkových plynov oxidu uhličitého (EUA).
Zatiaľ čo české či nemecké aerolínie mali na prípravu aj rok, slovenské spoločnosti sa budú musieť s normou vyrovnať za jediný mesiac. Novelu zákona o obchodovaní s emisiami totiž prijal parlament až minulý týždeň. Aj to až po nátlaku z Bruselu.
Zadarmo dostanú len časť
O emisné povolenky budú žiadať aerolínie, ktoré vlani uskutočnili viac ako 234 letov alebo produkujú ročne viac ako 10-tisíc ton emisií oxidu uhličitého (CO2). Druhú podmienku pritom spĺňa takmer každý dopravca.
Emisné povolenky EUA bude bezplatne prideľovať ministerstvo životného prostredia. Aerolínie musia o ich pridelenie požiadať do konca marca.
Podľa hovorkyne rezortu životného prostredia Beatrice Hudákovej dostane dopravca bezplatne len 85-percent emisných kvót. Časť povoleniek bude ministerstvo predávať formou aukcie. Keďže zatiaľ neexistuje trh s týmito povolenkami, nie je možné odhadnúť, koľko budú stáť.
„Ak dopravca výrazne neobmedzí počet letov v porovnaní s rokom 2010, nemal by dostať zadarmo viac povoleniek, ako bude potrebovať," povedal Pavel Vraštil z českej spoločnosti Verifikace CZ. Tá pre aerolínie overuje emisie skleníkových plynov CO2.
Ovplyvní ceny leteniek
Ak sa naopak aerolínie rozhodnú rozširovať ponuku, budú si musieť emisné kvóty nakúpiť.
Keby stála tona povoleniek EUA 10 eur, podľa finančného riaditeľa charterových aerolínií AirExplore Miroslava Polónyiho by sa zvýšili náklady na jednu letovú hodinu o 90 eur. „Nedalo by sa to zniesť bez prenesenia nákladov na koncového zákazníka."
Polonyi to však nepredpokladá. Hovorí, že dopravcovia by mali bezplatne získať dostatok kvót cez envirorezort.
Problém budú mať tie firmy, ktoré o povolenky nepožiadajú, aj keď majú. Neprídu síce o licencie, ale hrozí im zákaz činnosti na území únie.
Premiéra s emisiami čaká napríklad aj České aerolínie. „Otázka finančných dopadov je teraz predčasná," povedala hovorkyňa aerolínií Hana Hejsková.
Martin Sýkora z aerolínií OperaJet, ktoré prevádzkujú osem biznisjetov, však vraví, že to určite zdvihne náklady a tak aj ceny.
Zákon sa prijal neskoro
K žiadosti o emisné povolenky potrebujú dopravcovia výkazy o vyprodukovaných emisiách CO2 a tonokilometroch. Tie musia overiť autorizované osoby.
Vinou neskorého prijatia novely zákona však na Slovensku chýbajú, naši dopravcovia preto musia využiť služby českej firmy Verifikace CZ. „V Čechách trvá proces autorizácie firmy, ktorá môže overovať emisie, zhruba dva mesiace," povedal Vraštil.
Pre zdržanie v prijímaní zákona nás chcel Brusel pokutovať. Novela bola pripravená už v novembri 2009. „V roku 2010 bola dvakrát stiahnutá z rokovania vlády," povedala Hudáková. K predlžovaniu jej prijatia prispelo aj zrušenie envirorezortu.