Londýn 30. mája (TASR) - Prečo by mali obyvatelia západnej Európy platiť za stavbu ciest v bývalých komunistických krajinách kandidujúcich na prijatie do Európskej únie?, pýta sa v liste britskému týždenníku Economist nemenovaný čitateľ a týždenník na to reaguje slovami: Aby ste sa po nich mohli prejsť.
Európska únia plánuje spojiť celú Európu sieťou diaľnic, tzv. dopravnými koridormi. Vo Viedni otvorila agentúru, ktorá mala vyhodnotiť potreby dopravnej infraštruktúry v strednej a východnej Európe. Agentúra zistila, že zmodernizovanie ciest v strednej a východnej Európe do roku 2015 by stálo 48 miliárd dolárov. Najhoršie sú na tom Rumunsko a Poľsko. Poľsko by potrebovalo 16 miliárd a Rumunsko 12 miliárd dolárov, píše Economist.
Britský týždenník ďalej uvádza, že väčšina dopravných tepien v strednej Európe je upchatá. Jedným z problémov je tu nedostatok alternatívnych ciest a dopravné zápchy. Najbezpečnejšie sú cesty v Českej republike, ale aj tam je podľa Economistu dvakrát väčšia pravdepodobnosť smrteľnej nehody než v západnej Európe.
Najlepšie je na tom Slovinsko. Jeho diaľnice sú také dobré, že mnohí vodiči prejdú túto malú krajinu z Rakúska do Chorvátska a ani si neuvedomia, že boli v Slovinsku.
V závere článku si autor pochvaľuje, že do strednej Európy prenikli aspoň jeden alebo dva západné trendy: i vo vidieckych oblastiach sú už moderné čerpacie stanice. A keď sa zastavil na jednej takejto osamelej stanici v Bosne, tak si tam o druhej hodine ráno mohol kúpiť cappuccino a výtlačok Economistu.