Varšava 26. januára (TASR) - Už siedmu žiadosť v súvislosti s vyšetrovaním príčin havárie poľského prezidentského špeciálu pri Smolensku z 10. apríla 2010 adresovala partnerom v Ruskej federácii Vrchná vojenská prokuratúra vo Varšave.
Poľská strana prosí tentoraz o možnosť vypočuť ako svedkov tých dispečerov leteckej prevádzky na letisku v Smolensku, ktorí mali službu v čase pristávania havarovaného poľského stroja. Vo Varšave o tom informoval hovorca prokuratúry plukovník Zbigniew Rzepa.
Podľa jeho slov by k výsluchu dispečerov malo dôjsť v termíne určenom ruskou stranou za účasti poľských prokurátorov a s ich možnosťou klásť otázky.
Poľská strana súčasne požiadala aj o postúpenie záznamov z prístrojov na palube havarovaného stroja TU-154M a záznamov komunikácie v kokpite lietadla.
Plk. Zbigniew Rzepa zdôraznil, že vo Varšave kladú dôraz na čo najrýchlejšie vyšetrenie všetkých aspektov havárie a dúfajú v rýchlu odpoveď ruskej strany. Ak by spomínané záznamy ruská strana nebola ochotná poskytnúť, potom sú Poliaci pripravení na výrobu ich kópií priamo na mieste, teda v Ruskej federácii, vyplynulo zo slov hovorcu.
Iba nedávno poľskí predstavitelia konštatovali, že ruskí vyšetrovatelia nezohľadnili v správe Medzištátnej leteckej komisie (MAK) o príčinách havárie pochybenia ruských dispečerov na letisku v Smolensku, ani technický stav tamojšieho vzdušného prístavu.
Ruské médiá dnes v reakcii na správy z Varšavy informovali o prekvapení ruských vyšetrovateľov z predmetnej žiadosti bez uvedenia konkrétnych zdrojov.
Vladimir Markin, hovorca ruskej (MAK), ktorá vyšetruje letecké havárie na väčšine územia bývalého Sovietskeho zväzu, iba pred niekoľkými dňami uviedol, že počas návštevy predstaviteľov poľskej Vrchnej vojenskej prokuratúry v Rusku začiatkom februára dôjde k opätovnému výsluchu niekoľkých svedkov tragédie.
Výsledky vyšetrovania MAK, ktoré zverejnili v Moskve 12. januára, dávajú zodpovednosť za tragédiu výlučne poľskej strane.
Podľa záverov tohto subjektu sa piloti prezidentského špeciálu museli pokúsiť pristáť pod tlakom zo strany veliteľa vzdušných síl Andrzeja Blasika, ktorý vstúpil do kokpitu s vysokou hladinou alkoholu v krvi.
MAK nezistila žiadne pochybenie na strane ruských letových dispečerov. Podľa šéfky komisie Tatiany Anodinovej bolo priamou príčinou nehody rozhodnutie pristáť v zlých poveternostných podmienkach.
Poľská strana považuje správu MAK za neúplnú a avizovala, že chce spoločne s ruskou stranou dospieť ku komplexnému dokumentu o príčinách nešťastia.
Zdroj: www.gazeta.pl