Bratislava 26. januára (TASR) - Vláda dnes schválila novelu zákona o obchodovaní s emisnými kvótami, ktorou sa začlenení sektor leteckej dopravy do systému EÚ na obchodovanie s emisnými kvótami (EÚ ETS). Slovensko právnou normou reaguje na výhrady Európskej komisie. Tá koncom minulého roka siedmim členským štátom vrátane SR pohrozila súdnym konaním pred Európskym súdnym dvorom, pokiaľ nezačlenia leteckú dopravu do obchodovania.
Kabinet zároveň odsúhlasil, že novela sa prerokuje v skrátenom legislatívnom konaní. Slovensko musí totiž do konca septembra zaslať Európskej komisii zoznam zariadení, na ktoré sa na Slovensku vzťahuje smernica o obchodovaní s emisnými kvótami, ako aj každé bezodplatné pridelenie kvót. Prevádzkovatelia leteckej dopravy musia podať žiadosť na Ministerstvo životného prostredia SR o bezplatné pridelenie emisných kvót do konca marca.
Jednotlivé spoločnosti sú do obchodovania s emisiami zaradení na základe povolenia. Pokiaľ chcú nové sektory ako napríklad letectvo dostať kvóty podľa alokačného plánu, musia najneskôr do konca júna získať povolenie. V opačnom prípade budú považovaní za nových účastníkov a kvóty sa im pridelia z rezervy . "Ak nebudú mať vydané povolenia do 31. marca, je pravdepodobné, že rezerva nebude dostačujúca a kvóty si budú kupovať na burze a dostanú sa do konkurenčne nevýhodnej situácie," upozornil envirorezort.
Ako poukázal šéf rezortu József Nagy, pokiaľ by sa právna norma urýchlene neprijala, problém by mali aj priemyselné podniky, ktoré by sa nemuseli stihnúť prihlásiť do obchodovania od roku 2013. To by pre ne podľa jeho slov znamenalo výpadok 570 miliónov eur na nákup emisných kvót, čo by pocítil aj štátny rozpočet. "Je prioritou, aby to išlo cez zrýchlené konanie." Minister je zároveň presvedčený, že nový systém obchodovania zabráni aj škandálom v súvislosti s prideľovaním emisných kvót jednotlivým spoločnostiam.
Právna norma okrem obchodovania upravuje aj použitie emisných kvót. Tie by po novom nemohli byť predmetom záložného práva a ani nepeňažným vkladom do základného imania kapitálovej spoločnosti.
Ako ozrejmil envirorezort, účelom novely, ktorá by mala platiť od marca, je zabezpečenie efektívneho fungovanie schémy obchodovania v podmienkach SR. Do tej by preto mali byť začlenení len tí prevádzkovatelia, ktorí majú významný vplyv na celkové emisie skleníkových plynov na Slovensku.