Brňania presadili zmenu, v električkách sa už nemusia tlačiť

Nové električky v Brne už nebudú mať dva rady lavíc oproti sebe. Protesty Brňanov zabrali. Zmena, ktorú si cestujúci vymohli, paradoxne zvýši kapacitu vozidiel.

Električky s dizajnom Porsche.(Zdroj: Lidové noviny)

Také výrazy nesúhlasu nezbieral brniansky dopravný podnik ani pre zmenách cestovného poriadku. Devätnásť električiek s dizajnom Porsche, ktoré brázdia ulice mesta, rozčuľujú cestujúcich kvôli detailu – zhruba v polovici vozov majú namiesto sedadiel za sebou dva rady lavíc oproti sebe. A medzi nimi úzku uličku.

Ľudia teraz dosiahli svoje – dopravný podnik sa s výrobcom električiek Škoda Transportation dohodol, že lavice „vzor metro" už Brno nechce. Do mesta teraz dorazilo päť električiek, ktoré už majú všade klasické sedadlá za sebou.

„Majú už potrebné skúšky, na 27. januára je naplánovaný krst, takže už čoskoro vyrazia do ulíc," povedala Lidovým novinám hovorkyňa dopravného podniku Linda Škrancová.

Cestujúcich rozčuľovalo sedenie vedľa seba a najmä úzka ulička. „Pokiaľ sa do nej niekto postavil, musel logicky stáť niekomu zadnou časťou priamo do tváre," pripomína napríklad cestujúci Pavel Komínek.

Taktiež vystupovanie ľudí z tejto časti električky niekedy vyžadovalo doslova manévre – úzky priestor sa týka troch z piatich článkov električky.

2_res.jpg

Usporiadanie oproti sebe.

Historický vzor

Lavice oproti sebe pritom mávali už dnes historické brnianske električky – tam ale rovnako ako v metre bol medzi nimi dostatok miesta.

„Čím bližšie k sebe musia cudzí ľudia sedieť, tým je im to nepríjemnejšie. Ide o narušenie osobného priestoru. Preto logicky bývajú u prostriedkoch hromadnej dopravy najprv osadené tie voľné miesta na sedenie, kde nebudete mať žiadneho suseda," hovorí psychológ Jiří Brančík.

„Na seba sa ľudia tlačia až z donútenia," doplnil. Rovnako veľký vplyv má na výber miesta aj to, v akom smere jazdy bude pasažier sedieť. Väčšina cestujúcich dáva prednosť cestovaniu čelom v smere jazdy.

Zmenu usporiadania sedadiel paradoxne uvítal aj dopravný podnik. „Tým, že v električkách nebudú lavice oproti sebe, sa ich kapacita zvýši o dvanásť stojacich osôb. Počet miest na sedenie pritom zostáva zachovaný," potvrdila Škrancová.

3_res.jpg

Nové usporiadanie.

Jeden a pol sedačky

Aj nové usporiadanie má ale svoj zaujímavý aspekt – aby sa na miesto pôvodných radov vošli bežné sedačky, sú na jednej strane dve vedľa seba, na druhej je ale kompromis v podobe sedadla v šírke „jeden a pol". Dve plnohodnotné sedadlá sa tam nevošli, polmetrová ulička by bola príliš úzka.

V dopravnom podniku čakajú, že netradične široké sedadlá poslúžia napríklad seniorom alebo matkám s deťmi, ďalší ľudia žartujú o sedadlách pre tlstých, milencov na sebe či dvoch anorektikoch.

Zmenenú podobu interiéru budú mať všetky nové električky. Devätnásť starých ale zostane v súčasnej podobe, zmena možno nastane až pri veľkých rekonštrukciách vozov, ktoré ale prídu na rad až po niekoľkých rokoch prevádzky, informovali Lidové noviny.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 826
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 049
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 290
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 202
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 829
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 501
  7. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 498
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 379
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 612
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 468

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Pelotón sa rozdelil, Sagan je v čele pretekov

Na Kuurne - Brusel - Kuurne obhajuje víťazstvo Jasper Stuyven. Sagan finišoval siedmy.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

EKONOMIKA

Osem zmien v hypotékach, ktoré odštartujú od marca

Ľudí čaká viac dokladovania a prísnejšie posudzovanie.

ŠPORT

Sagan pobavil otázkou na súpera aj odpoveďou, prečo bol na toalete

Špekulovalo sa o zdravotných problémoch.

Neprehliadnite tiež

Iránsky exprezident napísal list Trumpovi, kritizoval zásahy USA vo svete

Mahmúd Ahmadínežád v liste tiež spomína nadvládu Spojených štátov v OSN.

Slováci žijúci v Maďarsku majú obavy, že ich škôl bude menej

Pomôcť by mohlo doškoľovanie učiteľov aj posielanie hosťujúcich učiteľov zo Slovenska.

Británia čelí najväčšej hrozbe terorizmu od 70. rokov, uviedol vedúci úradu Hill

Hrozba útokov inšpirovaných Islamským štátom je podľa Hilla pretrvávajúce nebezpečenstvo.

V Londýne vrazilo auto do chodcov, traja sú v kritickom stave

Vozidlo najskôr vrazilo do steny a následne sa zrazilo s chodcami.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop