ŠANGHAJ, BRATISLAVA. Rok ho projektoval, ďalší rok staval. A len deň čínskej vláde trvalo, kým ho zrovnala so zemou.
Šanghajský ateliér najznámejšieho čínskeho výtvarníka Aj Wejweja stál len niekoľko mesiacov. Oficiálnou príčinou je porušenie stavebného zákona. Neoficiálnou to, že Aj sa často vyjadroval proti režimu.
Pozvánka od vrchnosti Umelec pritom tvrdí, že na toto miesto ho pozvala šanghajská radnica, ktorá chcela vytvoriť umeleckú štvrť. Povolenia nemali byť problémom. Stali sa ním až na jeseň, keď sa Aj zastal čínskeho disidenta, ktorého úrady nechceli pustiť späť do vlasti.
Aj Wej–wej (53) Narodil sa v Pekingu, 12 rokov pôsobil v New Yorku, kde aj vyštudoval dizajn. Je najvýraznejšou postavou čínskeho moderného dizajnu a architektúry. Asistoval pri návrhu olympijského štadiónu v Pekingu, no potom od toho odstúpil a vládu za hry kritizoval.
Ateliér mali zbúrať vo februári. Nakoniec sa tak stalo už v utorok bez upozornenia. „Skôr či neskôr, aj tak by k tomu prišlo, odkázali mi,“ povedal Aj podľa BBC.
Úrady nahneval aj tým, že po zemetrasení v Sečuáne v roku 2008 žiadal vyšetriť kolapsy školských budov. Stavebníci podľa neho podplatili miestnu vládu, aby nemuseli plniť bezpečnostné predpisy. Budovy otrasy nevydržali a zbytočne zomreli tisíce detí.
Umelec napriek hospodárskemu rastu odmieta označovať Čínu za civilizovanú krajinu, kým jej občania nemajú slobodu slova ani voľby. „Je to spoločnosť, ktorá obetuje práva ľudí a ich šťastie, aby bola zisková,“ vyhlásil.
Straníci ho nechápu Napriek týmto vyjadreniam sa dá povedať, že Aj istú slobodu má. Pravidelne vystavuje v zahraničí, jeho výstavy sú kritické k Pekingu. „Prečo mi to nezakážu? Neviem. Až tak ich to nezaujíma, keďže sa to deje v zahraničí,“ povedal pre český magazín Respekt.
Za hranicami ho poznajú, no čínske médiá o ňom neinformujú. Väzeniu sa zatiaľ vyhol. Vraj preto, lebo straníci jeho dielam nerozumejú. Výtvarné umenie je na pochopenie ťažšie ako kritická literatúra, či nezávislá žurnalistika.