Rusi hodili vinu iba na Poliakov

Posádka bola pod psychickým tlakom a kontrolóri vinu nenesú, tvrdia vyšetrovatelia.

MOSKVA, BRATISLAVA. Chyby a zlyhanie pilotov poľského špeciálu. A psychologický tlak, ktorému museli čeliť zo strany vysokých predstaviteľov na palube.

To sú podľa ruských vyšetrovateľov hlavné dôvody aprílovej havárie lietadla s poľským prezidentom Lechom Kaczyńským, manželkou a časťou poľskej elity, ktorí si išli pripomenúť 70. výročie katynskej masakry poľských dôstojníkov a inteligencie.

Záverečnú správu najväčšej novodobej tragédie Poľska zverejnil včera v Moskve ruský nezávislý Medzištátny letecký výbor (MAK).

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Boli pod tlakom

Vyšetrovanie ukončil po deviatich mesiacoch a výsledky, ktoré predstavil, sú jednoznačné. „Bezprostrednou príčinou bolo zlyhanie posádky, ktorá neodletela na náhradné letisko, hoci vedela o poveternostných podmienkach,“ píše sa v správe.

Piloti podľa nej porušili minimálnu výšku pri pokuse o pristátie a nerešpektovali varovné signály systému TAWS. Viditeľnosť pre hustú hmlu bola oveľa menšia, ako ju povoľujú pravidlá pri pristávaní.

Piloti sa podľa vyšetrovateľov rozhodli pristávať aj preto, že boli pod psychologickým tlakom posádky. Odlet na iné letisko by mohol narušiť program ceremónií.

Do kabíny podľa zvukového záznamu prišli dvaja cestujúci vrátane vrchného veliteľa poľských vzdušných síl generála Andrzeja Blasika. Ten mal podľa správy v sebe 0,6 promile alkoholu. Ich prítomnosť podľa psychológov, ktorých spomína správa, mala vytvoriť na pilotov tlak na pristátie aj v riskantných podmienkach.

Obe strany nepripravené

Ruská správa však špekulácie o nehode, zdá sa, neukončí. Zhodenie všetkej viny na pilotov sa mnohým v Poľsku nepáči. Podľa nich totiž mieru zodpovednosti za nehodu majú aj ruskí pracovníci na kontrolnej veži.

Oficiálne poľský minister vnútra Jerzy Miller správu nekomentoval. Povedal však, že „obe strany boli nedostatočne pripravené na bezpečné vykonanie toho letu“. Na svojej správe pracujú aj Poliaci. Kedy bude hotová, sa však nevie. Podľa ministra však bude voči Poliakom „ešte tvrdšia“.

Mnohí politici aj odborníci však už Rusov skritizovali. „Správa je neúplná a s chybami,“ povedal pre rádio TOK FM plukovník Edmund Klich, poľský predstaviteľ pri vyšetrovaní. „Rusi zatajili fakty, ktoré súvisia s vežovými kontrolórmi,“ dodal pre agentúru PAP.

„Správa je škandalózna, jednostranná a neprijateľná,“ povedal aj právnik obetí Rafal Rogalski.

Poliaci v októbri odmietli návrh správy a Rusom poslali 150 strán výhrad. Vyšetrovatelia vraj do správy zapracovali 20 až 25 percent z nich.

Čo prekáža Poliakom?

Všetku vinu hádžu na pilotov, aj keď chyby boli aj na strane riadiacej veže, tvrdia poľskí predstavitelia.

1. Status letu.
Poliakom sa nepáči status letu. Rusi hovoria, že išlo o civilný let a za ten sú zodpovední iba piloti. Naopak, poľská strana tlačí, aby ho uznali za vojenský (pristával na vojenskom letisku, riadenom vojakmi). V tom prípade podiel zodpovednosti nesie aj veža.

2. Vina kontrolórov.
Vinu ruskí vyšetrovatelia výhradne pripisujú posádke, vedenie kontrolnej veže „nebolo príčinou katastrofy“. Poliaci oponujú, že mali letisko zavrieť a nedovoliť lietadlu pristáť.

3. Neskorý povel
Veža napríklad vydala posádke neskoro povel Horizont, ktorý znamená, že lietadlo má prestať klesať. Povedal to v rádiu TOK FM plukovník Edmund Klich, poľský zástupca pri vyšetrovaní. „Nie je preto pravda, keď hovoria, že keď povedali Horizont, ešte mohli odísť,“ povedal Klich. Podľa prepisov zaznel vo výške asi 50 metrov.

4. Veža pod tlakom?
Klich tiež tvrdí, že podľa jeho názoru bol na pracovníkov letiska vyvíjaný tlak, aby lietadlo pristálo. Ruskí vyšetrovatelia toto odmietli. Kontrolóri na veži podľa najvyššieho poľského predstaviteľa, ktorý s Rusmi spolupracoval na vyšetrovaní, dali lietadlu tiež niektoré zlé údaje – nevie sa prečo.

Tomáš Vasilko
MAK: Vládcovia neba so zlou povesťou

Správy Medzištátneho leteckého výboru vzbudzovali pochybnosti aj v minulosti.

MOSKVA, PRAHA. Asi žiadna správa Medzištátneho leteckého výboru (MAK) nevyvolala takú ostrú reakciu, ako tá o havárii poľského vládneho lietadla s prezidentom Lechom Kaczyńským na palube.

Na závery sa čakalo dlho a s napätím, ako na väčšinu vyšetrovacích záverov MAK­u. Ten v postsovietskom priestranstve často rozhoduje o osude leteckej spoločnosti, pilotov či dispečerov.

Jeho jednoznačné obvinenie poľskej strany vyvolalo vo svete nedôveru. MAK pritom už do „poľskej“ kauzy vstúpil s pochybnou povesťou. V poľskej verzii časopisu Newsweek sa vlani objavil článok, ktorého názov hovorí za všetko: MAK - skorumpovaní vládcovia neba.

V minulosti sa objavili dohady o tom, že vydáva certifikáty tým, ktorí si priplatia, a vyšetrovanie katastrof je poplatné politickému či ekonomickému dopytu.

Ako príklad môže slúžiť katastrofa airbusu spoločnosti Arnavia v roku 2006, keď zahynulo 113 pasažierov. MAK po vyšetrovaní rozhodol, že išlo o chybu pilotov. Letecká spoločnosť protestovala. Nezávislí experti ukazovali totiž na zlé technické zabezpečenie letiska v Soči, pre ktoré piloti stratili orientáciu a zrútili sa.

Lenže letisko predtým získalo od MAK certifikát, takže výbor nechcel vyhlásiť, že zrazu nezodpovedá predpisom.

Petra Procházková

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  2. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  6. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  7. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  10. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 238
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 276
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 984
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 152
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 5 869
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 403
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 542
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 298
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 024
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 715

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Desať vecí, ktoré treba vedieť o osýpkach

Prečítajte si desať základných otázok a odpovedí týkajúcich sa osýpok, ich prenosu, príznakov, možnej epidémie a ochrane pred nakazením.

KOMENTÁRE

Keď sú osýpky v hlavách

Keď sa na osýpky neočkovalo, ročne sa nimi nakazilo 10- až 20-tisíc detí.

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Oprávnene?

Prvého mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

Neprehliadnite tiež

Trump chce postaviť múr ešte počas prvého funkčného obdobia

Americký prezident tvrdí, že múr začnú stavať už v krátkom čase.

USA začali v Južnej Kórei inštalovať protiraketový systém

Systém THAAD má posilniť obranu pred možnou raketovou hrozbou zo strany KĽDR.

Čína spustila na vodu prvú lietadlovú loď vlastnej výroby

Loď by mala byť uvedená do prevádzky v roku 2020.

Američania odsúdili turecké nálety na Kurdov v Sýrii a Iraku

Turci považujú kurdské milície za teroristickú skupinu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop