PRAHA. Už 15. februára 2011 sprístupní Národné technické múzeum v Prahe prvú časť svojich zrekonštruovaných expozícií.
Múzeum je kvôli rekonštrukcii zatvorené štyri roky, preto možnosť pozrieť sa do múzea v rámci dňa otvorených dverí využilo v stredu viac ako 4 000 ľudí. Stovkám návštevníkov neprekážalo ani to, že museli stáť vyše hodiny v rade.
Hlavným lákadlom je hala dopravy
Hlavným lákadlom múzea je hala dopravy, kde našli miesto okrem áut a motoriek aj desiatky lietadiel: od lietadla Kašpar JK z roku 1911, cez britskú stíhačku Spitfire z čias druhej svetovej vojny až po československú podzvukovú stíhačku L-39, ktorá je vo výzbroji českej armády dodnes.
Perlou medzi desiatkami vystavených áut je svetový unikát - najstarší model automobilky Audi z roku 1911. Mnohých prekvapí aj športové miniauto značky Jawa z 30. rokov minulého storočia.
Výstavnou novinkou Národného technického múzea v Prahe je expozícia hasičských vozidiel. Zvláštnu históriu má anglická parná hasičská striekačka z roku 1881, ktorú pražský hasičský zbor prevzal 12. augusta 1881, teda práve v deň požiaru Národného divadla.
Ide o prvú parnú striekačku (Hasičskej) obce pražskej, ktorá bola prevzatá 12. augusta 1881 v rovnaký deň, keď zhorelo Národné divadlo. Tá striekačka bola do tohto požiaru nasadená, ale ani tejto striekačke sa nepodarilo tej tragédii zabrániť, povedal pre TASR riaditeľ expozície Petr Kožíšek.
V pozornosti aj kvôli kauzám
Národné technické múzeum v Prahe sa v ostatnom čase stávalo stredobodom záujmu médií nie kvôli svojim bohatým zbierkam, ale kvôli pomerom, ktoré v múzeu vyvrcholili 19. augusta odvolaním riaditeľa Horymíra Kubíčka ministrom kultúry.
Na začiatku novembra minister kultúry Jiří Besser podal na odvolaného riaditeľa a jeho zástupcu Oldřicha Rambouska trestné oznámenie pre trestný čin porušenia povinností pri správe cudzieho majetku.
Národné technické múzeum v Prahe, ktoré bolo obľúbeným miestom výletov rodín i exkurzií škôl, je kvôli rozsiahlej rekonštrukcii pre verejnosť zatvorené už štyri roky. Opravy v múzeu sa začali v roku 2003 a do konca tohto roku majú stáť asi 572 miliónov Kč (23 miliónov eur).