BRUSEL. Návrh ihneď skritizovala najväčšia európska únia pilotov, ktorá uviedla, že agentúra ustúpila nátlaku komerčných leteckých spoločností.
Nové pravidlá navrhujú obmedziť letové hodiny pre členov posádok lietadiel a zaviesť jednotný štandard namiesto súčasných rozličných národných regulácií na kontinente. Hovorca EASA informoval, že návrh dajú na pripomienkovanie leteckým spoločnostiam, zväzom pilotov a skupinám pre leteckú bezpečnosť predtým, ako ho definitívne odporučia EÚ prijať. Očakáva sa, že EÚ by nové opatrenia schválila do apríla 2012.
Návrh zakazuje leteckým spoločnostiam, aby dávali pilotov do služby na dlhšie ako 14 hodín za deň, bez ohľadu na to, či sedia v pilotnej kabíne a pilotujú lietadlo alebo čakajú na let. Nočný pracovný čas obmedzuje na 12 hodín.
Európska asociácia civilných letcov (ECA) v komuniké konštatovala, že návrh EASA ignoruje nezávislý prieskum únavy posádok, ktorý odporúča maximálne 12-hodinovú službu počas dňa a 10-hodinovú v noci.
Organizácie pre leteckú bezpečnosť už celé roky žiadajú sprísnenie predpisov a presadenie pracovných hodín a času na oddych. Vedecký výskum zistil, že fenomén únavy, pripomínajúci intoxikáciu alkoholom, je rozhodujúcim faktorom v jednej pätine všetkých smrteľných havárií lietadiel vo svete.
Zdroj: Associated Press