Sydney 4. decembra (TASR) - Veľké šťastie a šikovnosť pilotov zabránili havárii A380 s vyše 450 cestujúcimi na palube austrálskej leteckej spoločnosti Qantas. Uviedol to v piatok (3.12.) v správe o vyšetrovaní dopravného incidentu austrálsky úrad pre letecký dohľad ATSB. Podrobnejšia správa ukazuje, aké zložité boli problémy, ktoré musela riešiť posádka v kokpite. Podľa nemeckého denníka Financial Times Deutschland sa číta ako dokumentácia hrôzy.
A380 spoločnosti Qantas muselo núdzovo pristať krátko po štarte z letiska v Singapure. Prvými signálmi o tom, že sa niečo deje, boli dve ohlušujúce rany. Jeden kus kovu prerazil krídlo lietadla, ktoré sa na krátky čas naklonilo na jednu stranu. V kabíne pilotov sa objavil varovný signál. Podľa šéfa ATSB Martina Dolana len vďaka rýchlej reakcii posádky nedošlo ku katastrofe.
K výbuchu motora došlo vo výške 2100 metrov. Keď sa lietadlo naklonilo, niektorí cestujúci sa pozreli cez okno a videli ako z motora vyletujú horiace úlomky. Úlomky z motora číslo 2 dopadli na indonézsky ostrov Batam. Vypadlo však aj ovládanie lamely krídla, zostala nehybná, automatické zastavenie dodávky paliva do motora a automatický systém pristávania. Potom prišli informácie o problémoch s brzdami a podvozkom.
Posádka rýchlo vypla motor a spustila jeden z dvoch hasiacich prístrojov. Nedostala však spätné potvrdenie, že sa jej opatrenie uskutočnilo. Potom aktivovala aj druhý hasiaci prístroj. Ani o jeho činnosti nedostala informáciu.
Potom nasledovalo varovanie, že vypadla satelitná komunikačná cesta a že motory číslo 1 a 4 pracujú na znížení výkon, čo ovplyvnilo tok informácií. Posádka však bojovala so záplavou hlásení a tento stav trval asi 50 minút. Druhý pilot sa išiel pozrieť z kabíny na poškodený motor a videl, že z neho prestáva vytekať palivo.
Pristátie s lietadlom nemalo byť ľahké. Spätný chod motora sa mohol použiť len na jednom z troch motorov. Ďalšie varovanie bolo závažné, brzdiť na maximum sa dalo len po korektnom vysadení predného kolesa podvozku. Pravdepodobnosť, že lietadlo nezastane na pristávacej dráhe, bola vysoká. Piloti varovali cestujúcich, aby sa pripravili na núdzové opustenie lietadlá.
Autopilot často vypadával a úplne prestal fungovať 305 metrov nad zemou. Kapitán nemal inú možnosť, len ručne naviezť stroj na pristávaciu dráhu. Zostal stáť 150 metrov pred jej koncom.
ATSB potvrdil predchádzajúce domnienky, že motor vybuchol, lebo na jeho rozpálené časti začal vytekať olej. Oheň poškodil listy turbíny. ATSB vyhlásil, že možno došlo k chybe pri výrobe tohto motora. Rovnaká chyba by sa mohla vyskytnúť len v jednej sérii motorov Trent-900 výrobcu Rolls-Royce
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.