Praha 24. novembra (TASR) - Letiště Praha a České aerolinie (ČSA) sa spoja pod jednu materskú spoločnosť s názvom Český aeroholding. Zmenu dnes na návrh ministerstva financií schválila česká vláda. Spojenie firiem do jedného holdingu musí ešte schváliť antimonopolný úrad. Analytici sú z oznámeného zlúčenia však dosť rozpačití. Uviedol to dnes server iDNES.cz.
Zlúčenie obidvoch firiem by podľa hovorkyne Letiska Praha Michaely Lagronovej malo spojiť štátne spoločnosti v oblasti leteckej dopravy do kapitálovo silného a stabilného subjektu. "My toto rozhodnutie jednoznačne vítame," povedala pre iDNES.cz Lagronová. Rovnako sa vyjadrila aj hovorkyňa ČSA Hana Hejsková s tým, že viac podrobností oznámia obe firmy na štvrtkovej tlačovej konferencii.
Spojenie obidvoch firiem podľa hovorcu ministerstva financií Ondřeja Jakoba podporí českú ekonomiku. "Ide o samofinancovaný projekt s dlhodobým prínosom do štátneho rozpočtu," povedal. Prechod do ďalšej úrovne holdingového usporiadania sa bude podľa neho realizovať postupne a celý proces bude nadväzovať na reštrukturalizáciu Českých aerolínií, ktorú vláda schválila v máji tohto roka. Spojenie firiem by sa malo dokončiť najneskôr do konca roku 2012.
Analytik spoločnosti Cyrrus Jan Procházka má veľké pochybnosti, či spojením ruzynského letiska s národnými aerolinkami skutočne vznikne silný hráč na poli leteckej prepravy. Prvá z firiem minulý rok zaznamenala zisk 1 miliardy Kč (40,51 milióna eur), druhá, naopak, stratu 3,75 miliardy Kč.
"Rozhodnutie vlády ma prekvapilo a trochu aj vydesilo, napriek tomu mu rozumiem. Sú to dve štátne firmy a nechať jednu padnúť (ČSA) a druhú, ktorá má z nej polovicu svojich tržieb (Letiště Praha), len tak lavírovať, je z pohľadu štátu horšie riešenie než ich aktivity spojiť v snahe vytvoriť nejaký zisk. Silnejší braček se bude snažiť zachrániť mladšieho," komentoval oznámené spojenie Procházka. Pozitívny efekt môže mať podľa neho spojenie napríklad v tom, že firmy ušetria náklady za takzvaný handling (odbavovanie batožiny a cestujúcich), ktorý momentálne vykonáva každá zvlášť, či za účtovníctvo.
Úsilie spojiť obe firmy môže podľa Procházku vyplývať aj z toho, že sa tým štátu uvoľnia ruky v prípade, že bude potrebné do ČSA naliať ďalšie peniaze. Štát to totiž bez súhlasu Európskej únie urobiť nesmie, a ak to urobí, hrozí mu nepríjemné vysvetľovanie.
Brusel teraz zisťuje, či Česko neporušilo pravidlá tým, že cez štátnu firmu Osinek požičalo ČSA 2,5 miliardy Kč. Ak by došiel k záveru, že áno, musela by letecká spoločnosť peniaze vrátiť a prakticky by tak dodýchala.
Druhý najväčší dopravca na Ruzyni Travel Service však neskrýva svoje rozhorčenie. "Rozhodnutie vlády je jednoducho škandálne. Jediným možným vysvetlením je, že to je posledný zúfalý pokus zachrániť topiacu sa ČSA," myslí si spolumajiteľ Travel Service Jiří Šimáně, podľa ktorého je neuveriteľné, že rozhodnutie padlo v čase, keď štát šetrí na platoch. "A pritom mu nerobí problém dávať ďalšie miliardy korún do štátnej spoločnosti, ktorá sa potáca od straty ku strate," povedal.
Travel Service si chce rozhodnutie preštudovať a nevylúčil sťažnosť na pôde Európskej komisie. Ale podľa ministerstva financií je všetko v súlade s európskymi pravidlami. "Dostávame sa do úplne absurdnej situácie, keď štát namiesto toho, aby vytváral rovnaké podmienky pre všetkých na trhu, sám súťaží a v prípade ČSA používa na súťaž so svojou konkurenciou dumpingové ceny," posťažoval si Šimáně.
(1 EUR = 24,688 CZK)