VARŠAVA. Ruskí vyšetrovatelia príčin havárie poľského prezidentského špeciálu pri Smolensku postúpili poľským kolegom nové výpovede dispečerov letovej prevádzky, ktoré naznačujú vinu poľských pilotov na tragédii z 10. apríla 2010.
Ruská justícia súčasne anulovala skoršie výpovede dispečerov, ktoré naznačovali vinu na ich strane. Vyplýva to zo správ poľských printových a elektronických médií, ktoré čerpajú z informácií mienkotvorného denníka Rzeczpospolita.
Šéf riadiacej veže na letisku v Smolensku pôvodne vypovedal, že posádku poľského prezidentského špeciálu informoval, že viditeľnosť na pristávacej dráhe je 400 metrov, aj keď v skutočnosti bola dvojnásobná - a to preto, aby ich odradil od pokusu pristáť. Podplukovník Pavel Plusnin teraz korigoval svoju výpoveď v tom, že viditeľnosť bola naozaj len 400 metrov.
Kým v pôvodnej výpovedi Plusnin zdôraznil, že v prípade letiska Severnyj v Smolensku ide o súčasť štátnej leteckej dopravy - ktorá patrí do právomoci rezortu obrany - a dodal, že kompletný personál letiska tvoria príslušníci ozbrojených síl, teraz ruská strana zdôrazňuje, že pri lete poľského špeciálu platili predpisy pre civilnú leteckú dopravu.
Tento aspekt je z hľadiska otázky zodpovednosti nesmierne dôležitý. V civilnej doprave majú totiž dispečeri menšie právomocí a definitívne rozhodnutie o pristátí je vecou pilotov.
Zaujímavosťou nových výpovedí Plusnina i jeho kolegu majora Viktora Ryženka je, že kým v apríli hovorili o tajomnej prítomnosti tretej osoby na veži v čase pristávania poľského lietadla, v teraz sprostredkovaných výpovediach už o plukovníkovi Krasnoruckom z vojenského útvaru v Tveri, ako ho označil major Ryženko v pôvodnej výpovedi, nie je ani zmienky.
Tragédiu pri Smolensku neprežil nikto z 96 osôb na palube. V troskách vraku zahynul poľský prezident Lech Kaczynski s manželkou, celý rad ďalších špičkových politikov krajiny a takmer celé velenie poľskej armády.