Bratislava 31. mája (TASR) - Spotreba džúsov na Slovensku stále rastie. Podľa údajov akciovej spoločnosti Tetra Pak sa v SR vlani spotrebovalo 82 miliónov litrov tohto nápoja, čo predstavuje 15-% nárast oproti roku 2000. V porovnaní s rokom 1993 je to zvýšenie až o 526 %. V prepočte na obyvateľa (15,2 litra na rok) však Slováci v pití džúsov ešte stále zaostávajú za obyvateľmi západoeurópskych krajín, ktorých ročná spotreba je 2,5- až 5-krát vyššia.
Negatívnym javom je, že na náraste predaja džúsov na Slovensku sa podieľajú ovocné nesýtené nápoje, čiže limonády, na úkor 100-% džúsov, ktoré obsahujú len ovocný alebo zeleninový koncentrát a vodu bez prídavku cukru a rôznych stabilizátorov a konzervantov. Podľa AC Nielsen sa na celkovej minuloročnej spotrebe džúsov podieľali limonády skoro 36 %, kým v roku 1998 tvorili len 25 %. Nektáre tvorili z celkovej konzumácie zhruba 30 % a 100-% džúsy 33,7 % (v roku 1998 až 40 %). Tento trend podľa odborníkov poukazuje na ochotu Slovákov kupovať aj lacnejšie výrobky s nižšou kvalitou. Takýto vývoj bol ovplyvnený aj rozmachom už etablovaných obchodných sietí a tiež vstupom nových sietí, ktoré sa snažili získať zákazníka nízkymi cenami aj v kategórii džúsov. Väčšina reťazcov uviedla na trh vlastné privátne značky, ktorých podiel dosiahol na celkovej spotrebe v minulom roku až 16 %. Spolu 75 % z celkového vlaňajšieho množstva džúsov sa vyrobilo na Slovensku a zvyšných 25 % pochádzalo z dovozu.
Vo výbere chutí džúsov sú Slováci pomerne konzervatívni. Najpreferovanejšími sú stále pomaranč, jablko a multivitamín, ktorých konzumácia predstavuje až tri štvrtiny z celkového objemu. Menej ľudia obľubujú broskyňu (4,7 %), grapefruit (3,2 %), ananás (2,2 %), jahodu (2,1 %) a miešané ovocie (2 %).