VARŠAVA. Informovalo o tom dnes poľské Radio Zet.
Skupina dvanástich archeológov a zememeračov si rozdelila na rovnaké štvrtiny miesto havárie stroja TU-154, aby pomocou vysokocitlivých prístrojov a detektormi kovov dôkladne preskúmala územie veľké vyše troch hektárov. Experti majú za úlohu zistiť, kde a v akej hĺbke zeme sa oplatí ešte pátrať po pozostatkoch.
V práci majú pokračovať do 28. októbra a o výsledku budú informovať poľskú prokuratúru.
Prezidentský špeciál sa 10. apríla pri pokuse o pristátie zrútil pri západoruskom Smolensku. Haváriu za mimoriadne nepriaznivého počasia neprežil nikto z 96 vysokopostavených osôb na palube.
Poľská rozhlasová stanica Radio RMF FM odvysielala v stredu informáciu na základe výpovedí pilotov vládnej letky, že kapitán prezidentského špeciálu nemal za sebou dostatok cvičných hodín na simulátore pre riadenie lietadla typu TU-154M. Kapitán stroja Arkadiusz Protasiuk síce na simulátore niekoľkokrát cvičil ako druhý pilot alebo navigátor, nie však ako kapitán lietadla, ktoré sa ocitlo v nebezpečenstve. Jeho kolegovia označili za mimoriadnu chybu, že Protasiuk sa ako kapitán v núdzovej situácii mohol tak spoľahnúť len na svoje teoretické znalosti.
Šéf vojenskej prokuratúry v reakcii na túto informáciu na dnešnej tlačovej besede vyhlásil, že "predbežne sa nedá jednoznačne vylúčiť ani jedna z možností príčin havárie lietadla". Závery vyšetrovania by podľa neho bolo možné zhrnúť podľa plánu do 10. januára 2011.