Jeruzalem bude mať po rokoch rozkopávok a dopravných kolapsov konečne spojazdnené električkové trate. V meste by sa mal zlepšiť vzduch a obyvateľom a návštevníkom odpadne stres z nekonečných obchádzok.
A Jeruzalem dostane ďalší z atribútov moderného mesta 21. storočia. Aj keď to, čo prezentuje dopravná spoločnosť spravujúca električky, je akoby z iného storočia aj z iného sveta. Toho, ktorý Západ aj Izrael označuje za fundamentalistický.
Najprv tu bol prieskum. Že či bude cestujúcim prekážať, že v električke sa budú voziť aj obyvatelia palestínskych dedín, a teda Arabi, rovnako ako Židia budú do vozňov nastupovať bez bezpečnostných prehliadok.
Potom prišiel návrh, aby niektoré vozne boli ultrakóšer. Čiže aby niektoré boli len pre ženy a niektoré len pre mužov. Lebo tak si svoje cestovanie predstavujú ultraortodoxní. A toto si chce hovoriť verejná doprava.
Je jasné, že je z toho škandál. Ak má byť niečo verejné, tak to nemôže byť separované. Áno, Jeruzalem má históriu teroristických útokov vo verejnej doprave, ale to neznamená, že z nej môže vylučovať ľudí len na základe pôvodu. Áno, v Jeruzaleme žije veľká komunita ortodoxných, ale to nemusí znamenať, že budú mať extra výhody.
Všetci dobre vedia, že toto nie je o električke, toto je o Jeruzaleme. O ľuďoch, čo v ňom žijú aj o tých, čo ho riadia.
O tom, či toto mesto bude Teheránom, alebo tolerantnou metropolou. Či bude mať električky, v ktorých bude bezpečne aj bez ponižovania, a pri ktorých nebude musieť rozmýšľať, či nastúpiť do toho, alebo iného vozňa.
Naša kamarátka z Jeruzalema, ktorá pre otrasnú dopravu riadi svoju firmu z auta, to tak filozoficky nevidí. Podľa nej je celá táto debata zásterkou na finančné machinácie, čo sa pri stavbe udiali. No keď si človek otvorí noviny a takmer každý deň je tam správa o korupcii v Jeruzaleme, asi jej musí dať za pravdu. Takže, toto asi bude električka zvaná korupcia.