Európsky parlament ponúka internetovú hru na poslanca či novinára v Bruseli. Stála 275-tisíc eur a predsa nudí.
BRUSEL, BRATISLAVA. Strieľať, behať, roľníčiť, to všetko dnes letí medzi hráčmi online hier na internete. V testovanej hre Európskeho parlamentu Citzalia, kde sa môžete stať europoslancom, novinárom alebo študentom v Bruseli vás však veľa vzrušenia nečaká - budete „chodiť, interagovať, spájať sa, hovoriť o témach dneška či podávať legislatívne návrhy a hlasovať".
Hra v troch dimenziách v parlamentných budovách Bruselu, Štrasburgu aj Luxemburgu sa má podľa serveru Euractiv podobať na Second Life a povzbudiť ľudí, aby sa zapájali do európskych diskusií. Podľa tvorcov je to „demokracia v akcii, hra a zároveň sociálna sieť, ktorá zachytáva podstatu Európskeho parlamentu".
Virtuálna demokracia
Za 275-tisíc eur ju pripravila komunikačná agentúra European Service Network (ESN). Je v skúšobnej prevádzke - zaregistrovať na jej testovanie sa môžete, ak kliknete sem. Koncom roka by ju mali spustiť naostro. Podľa denníka Guardian rokujú vývojári hry so školami žurnalistiky a strednými školami o jej zaradení do učebných osnov.
Užívatelia kritizujú prvé zábery z hry na Youtube, že to vyzerá nudne. „Demokracia umrela, dajme ľuďom aspoň simuláciu," píše sa v jednom z komentárov. V ďalšom zase, že to vyzerá ako „lego panáčik, ktorý objavuje (nie veľmi zábavný) svet EÚ".
Projekt vyvolal kritiku, známy bloger Jon Worth napísal, že drahá hra nenapraví nezvládnutú komunikáciu europoslancov. Komentátorka tureckého denníka Huriyet s iróniou napísala, že „Európska únia vstupuje do nového rozmeru - virtuálnej demokracie" a dodala, že v hre chýba najdôležitejší hráč - lobista.
Parlament skúša pritiahnuť mladých
Projektový editor ESN Ahmed El-Amin sa bráni, že ide o nepreskúmané územie. „Nikto nevedel, či bude fungovať Facebook. Skúšame niečo a robíme všetko pre to, aby to malo úspech," povedal El-Amin.
Európsky parlament zahájil ofenzívu na internete pred voľbami v roku 2009 hlavne, aby pritiahol mladých voličov. Okrem iného si založil konto na Facebooku a Twitteri. Asi najväčšiu pozornosť získalo jeho virálne video parodujúce horor, kde vyzývali voličov, aby prišli k volebným urnám.