Po necelých dvoch mesiacoch ostrej prevádzky nového terminálu bratislavského letiska sa objavujú prvé chyby. Naznačujú, že Ficov kabinet populisticky tlačil na jeho predvolebné otvorenie.
BRATISLAVA. Nový terminál bratislavského letiska, otvorený krátko pred júnovými voľbami, má prevádzkové problémy. Vytopený je napríklad biznis salónik Caproni. Rezervačný systém Priority Pass, cez ktorý si môžu miesto v salóniku objednať aj bežní cestujúci, oznamuje na tento víkend jeho obmedzenú prevádzku. Vraj pre „rekonštrukčné práce po zlom počasí“.
Podľa našich informácií má pritom nový terminál aj ďalšie prevádzkové problémy, napríklad zatekajúcu strechu. Letisko potvrdilo, že biznis salónik bol vytopený. Dôvodom je prasknutá „napájacia vodovodná hadica.“ Poškodenie bolo zapríčinené výrobnou vadou materiálu.
Figeľ: Problémov je niekoľko
Minister dopravy Ján Figeľ včera povedal, že o problémoch letiska vie. „Je to nová stavba, za veľké peniaze a má otázniky okolo fakturácie prác a, samozrejme, cien. Počul som o technických problémoch, neskorých platbách, vysokých cenách,“ povedal. Nový terminál pritom vyšiel na sto miliónov eur.
Aj tieto informácie podľa neho zavážili pri iniciovaní mimoriadneho valného zhromaždenia letiska, ktoré má byť 9. septembra. To má na programe prerokovanie hospodárenia letiska a odvolanie jeho predstaviteľov. Hlavným dôvodom je predvolebná zámena pozemkov. Letisko sa vzdalo lukratívnych pozemkov pred novým terminálom v prospech firmy blízkej podnikateľovi Vladimírovi Poórovi.
Podľa materiálov z posledného valného zhromaždenia, ktoré má SME k dispozícii, je letisko v strate 2,6 milióna eur. Vlani muselo na bežnú prevádzku použiť sedem miliónov eur zo zdrojov, ktoré boli určené na financovanie výstavby terminálu. Letisko pritom ešte nezačalo odpisovať nový terminál.
Materiály tiež hovoria o problémoch s financovaním druhej etapy výstavby terminálu.
Uponáhľané otvorenie
Nový terminál otváral s veľkou pompou bývalý predseda vlády Robert Fico. „Je to naša výkladná skriňa,“ rečnil na otvorení. „Som presvedčený, že hodnota tejto investície sa Slovenskej republike vráti,“ dopĺňal ho exminister dopravy Ľubomír Vážny.
Otvorenie terminálu sa pritom niekoľkokrát presúvalo. Najprv sa mal otvárať až tento mesiac, neskôr sa termín presunul na júl. Nakoniec sa konal otvárací ceremoniál 9. júna, teda tri dni pred volebným dňom.
Dopravný expert a poslanec SDKÚ Ondrej Matej vraví, že na otvorenie bol určite kladený veľký politický tlak. „A to je zlé pre stavbu. Výstavba sa nesmie uponáhľať ani predlžovať,“ vraví. Obe tieto možnosti znamenajú podľa neho automaticky ďalšie investície do stavby.
Vážny včera povedal, že o problémoch na letisku nevie. „Môžem to preveriť,“ tvrdí dnes už radový poslanec Smeru.
Exminister potvrdil, že ak bola chyba spôsobená zlou prácou stavebnej spoločnosti ZIPP Bratislava, musí ju firma na vlastné náklady odstrániť. „To je bežná kolaudačná chyba,“ povedal. Jeho slová potvrdil aj konateľ spoločnosti ZIPP Pavol Andráško.
Bývalý šéf letiska Milan Kajan hovorí, že ďalšie veľké peniaze môže zhltnúť samotná prevádzka letiska. „Všetky zariadenia, ktoré mali prinášať zisk pre letisko, ale aj pohodlie pre cestujúcich, z projektu zmizli a zostali obrovské zavzdušnené priestory. Vzduch bude treba za drahé peniaze v zime vykurovať a v lete chladiť.“
Čo hovoril Fico a exminister Vážny pri júnovom otváraní terminálu: