Agentúrne spravodajstvo sme o 19:18 nahradili autorským článkom denníka SME.
ISLAMABAD, BRATISLAVA. Príbuzní cestujúcich ešte niekoľko hodín po havárii verili v zázrak. Nádej im dávali aj nepresné vyjadrenia pakistanských úradov. Najskôr hovorili, že prežili ôsmi, potom piati.
Realita bola krutá. Pri havárii lietadla pri pakistanskom hlavnom meste Islamabad v stredu zahynuli všetci na palube - 146 cestujúcich a šesť členov posádky. „Teraz sme si úplne istí, že neprežil nikto," potvrdil podľa britského denníka Independent generálny riaditeľ Pakistanskej civilnej obrany Chaníf Chatták. Počtom obetí ide o najhoršiu leteckú haváriu v dejinách tejto ázijskej krajiny.
Obdobie monzúnov Lietadlo typu Airbus A321 letelo v stredu ráno z najväčšieho pakistanského mesta Karáčí do metropoly Islamabad. Stroj spadol do hustých lesov severne od mesta. „Hneď po náraze sa rozbil na kúsky. Začal horieť, no dážď oheň rýchlo uhasil," povedal podľa CNN jeden zo svedkov havárie, jeho slová potvrdila aj miestna televízia.
O príčinách havárie sa len špekuluje. Čierna skrinka sa zatiaľ nenašla. Isté bolo iba to, že v to ráno bol v okolí silný dážď. V Pakistane je práve obdobie monzúnov. Lietadlo niekoľko minút pred pristátím stratilo kontakt s riadiacou vežou.
Piloti lietadla jej dovtedy nehlásili nič nezvyčajné. Jeden zdroj však pre BBC povedal, že tesne predtým sa dve lietadlá museli pre zlé počasie vrátiť. Svedkovia hovorili, že lietadlo stratilo rovnováhu a začalo prudko klesať.
Policajný vrtuľník krúži nad miestom nešťastia. FOTO: SITA
Airbus patril jednej z najväčších pakistanských leteckých spoločností Airblue. Tá prepravuje cestujúcich v rámci krajiny, lieta však aj do Ománu, Spojených arabských emirátov a Veľkej Británie. Na palube lietadla boli prevažne domáci, agentúry však hlásili, že zahynuli aj dvaja Američania a jeden Rakúšan.
Stroj mal byť v poriadku Samotný stroj pritom mal údajne byť v poriadku. Airbus A321 patrí medzi najpoužívanejšie dopravné lietadlá. Podľa AP ich od roku 1988 vyrobili štyritisíc, doteraz z nich podľa Aviation Safety Net havarovalo dvadsaťjeden.
O osudovej predtuche môže hovoriť riaditeľ menšej pakistanskej banky Iršad Kassím, ktorého citovala americká televízia CNN. Spoločnosťou Airblue na linke Karáčí Islamabad lieta každý týždeň a mal byť aj vo stredajšom lietadle. Svoje rozhodnutie si však krátko pred odletom rozmyslel. „Viem, že v Islamabade je veľa hôr okolo pristávacej plochy a v tejto oblasti je veľa bleskov. O šiestej ráno som sa rozhodol, že nepocestujem," povedal pre CNN.
Havária v Pakistane bola už piatou veľkou nehodou tento rok. Najšokujúcejšou bol pád poľského vládneho špeciálu v apríli, pri ktorom zahynula elita Poľska vrátane prezidenta Lecha Kaczyńského.
Stroj typu Airbus A321 spoločnosti Airblue. FOTO: flickr.com
Výber najväčších leteckých nešťastí za ostatné dva roky
22. mája 2010 - India - Boeing 737-800, ktorý odštartoval z Dubaja, zišiel z vlhkej pristávacej dráhy v Mangalore na juhozápade Indie. Stroj skončil v blízkom lesnatom poraste, rozlomil sa na dve časti a začal horieť. Na palube sa nachádzalo 160 indických cestujúcich a šesť členov posádky. Indickí záchranári objavili v troskách havarovaného lietadla v meste Mangalore všetkých 158 obetí. Osem ľudí nešťastie prežilo.
12. mája 2010 - Líbya - Pri havárii Airbusu 330 letiaceho z Juhoafrickej republiky, ku ktorej došlo pred medzipristátím na medzinárodnom letisku v líbyjskom hlavnom meste Tripolis, zahynulo 103 ľudí. Väčšinu pasažierov tvorili holandskí turisti. Nehodu ako jediný prežil deväťročný holandský chlapec.
10. apríla 2010 - Poľsko - 96 ľudí zahynulo pri páde poľského prezidentského špeciálu neďaleko západoruského Smolenska. Na palube sa nachádzal prezident Lech Kaczynski s manželkou, ako aj mnoho ďalších významných poľských predstaviteľov.
25. januára 2010 - Etiópia - Pri havárii etiópskeho lietadla, ktoré sa zrútilo do Stredozemného mora pri pobreží Libanonu, zahynulo všetkých 90 cestujúcich a členov posádky. Na palube letu ET409 cestovali prevažne libanonskí a etiópski pasažieri. Stroj typu Boeing 737-800 smeroval do etiópskeho hlavného mesta Addis Abeba. V priestoroch lietadla vypukol po štarte požiar a horiaci stroj sa následne zrútil do mora.
15. júla 2009 - Irán - Dopravné lietadlo iránskych aerolínií sa zrútilo v severozápadnom Iráne. Zahynulo 169 ľudí, z toho 16 členov posádky. Stroj spoločnosti Caspian Airlines smeroval z Teheránu do arménskeho hlavného mesta Jerevan.
30. júna 2009 - Jemen - Dopravné lietadlo jemenských aerolínií sa zrútilo do Indického oceánu pri Komorských ostrovoch. Na palube bolo 153 ľudí, z toho 142 pasažierov a 11 členov posádky. Stroj letu IY 628 odštartoval z jemenského hlavného mesta Saná a zrútil sa za zlého počasia 15 minút pred pristátím na komorskom letisku Moroni. Z havarovaného lietadla A310-300 sa podarilo zachrániť iba 14-ročné francúzske dievča komorského pôvodu.
1. júna 2009 - Brazília - Airbus A330-200 spoločnosti Air France s 228 ľuďmi na palube, vrátane troch občanov SR, havaroval nad Atlantikom. Do 26. júna, keď bolo odvolané pátranie po obetiach, bolo objavených 51 mŕtvol a 600 kusov z vraku.
20. mája 2009 - Indonézia - Vojenské lietadlo sa zrútilo na obytné domy v provincii Východná Jáva. O život prišlo 101 osôb, ďalších 15 utrpelo zranenia. Stroj po dopade začal horieť. Na palube stroja Hercules C-130 sa nachádzalo 98 cestujúcich a 11 členov posádky. Lietadlo prevážalo z Jakarty na vojenskú základňu vojakov a ich rodiny, vrátane desiatich detí.
tasr