Brno 21. júla (TASR) - Sto rokov po tom, čo sa bratia Wrightovci po prvýkrát vzniesli do vzduchu na motorom lietajúcom stroji, sa lietanie stalo všednou záležitosťou. Len človek pri ňom prestáva byť potrebný.
Minulý týždeň predviedol tím Leteckého ústavu Vysokého učenia technického v Brne svoj stroj nazvaný po africkom bocianovi Marabu. V jeho kabíne zatiaľ sedel pilot, ale neskôr by mal byť riadený zo zeme na diaľku.
Osem metrov dlhé lietadlo s rozpätím krídel 10 metrov môže vystúpať do výšky 8000 metrov. Mohol by sa používať pri sledovaní dopravy, hraníc, alebo na kontrolu, či je všetko v poriadku na trasách ropovodov a plynovodov. A vývoj by mal pokračovať až k lietadlám bez pilotov pre dopravu cestujúcich.
Tajomník ústavu Jiří Hlinka povedal, že sa LÚ VUT spolu s 11 európskymi krajinami a Izraelom zúčastňuje na projekte PPLANE, ktorý podporuje aj Európska komisia. Projekt PPLANE sa zaoberá zavedením malých dopravných lietadiel, 4- až 6-miestnych, s vysokou mierou automatizácie letu. Stroj bude riadiť autopilot. Na zemi však bude k dispozícii operátor, ktorý by pomáhal lietadlám, ak by sa dostali do problémov.
Bezpilotové lietadlá Predator (Dravec) a Reaper (Smrtka) už úspešne používa americké vojenské letectvo v boji proti teroristom al-Káidy a Talibanu. Diaľkovo riadené stroje ich dokážu sledovať, ale na nich aj zaútočiť. Záujem o lietadlá bez pilotov však silnie aj v civilnej sfére.
Podľa americkej konzultačnej firmy AirlineFinancials náklady na platy a odmeny zamestnancov leteckých spoločností predstavujú 27 % prevádzkových výnosov aerolínií. Kým pozemného personálu sa zbavujú napríklad zavedením samoobslužného odbavovania a vystavovania leteniek a palubných kariet, výborné platení piloti zostávajú nenahraditeľní. Zatiaľ.
"Letecké spoločnosti by sa rady zbavili pilotov a chceli by ušetriť peniaze, ktoré im vyplácajú," povedala časopisu New Scientist bývalá vojenská pilotka Mary Cummingsová, ktorá teraz pracuje v Massachusettskom technologickom inštitúte (MIT) práve na vývoji automatických systémov riadenia lietadiel.
V júni poveril americký Federálny letecký úrad spoločnosť Boeing a Národnú leteckú gardu v New Jersey, aby navrhli pravidlá, ktoré by umožnili lety pilotovaných i bezpilotných lietadiel v rovnakom leteckom priestore. Nové pravidlá sa stanú prvým kroku na ceste, aby sa lietadlá bez pilotov mohli zapojiť do bežnej leteckej prevádzky.
Informoval o tom český denník E15.cz.