Everett 4. júla (TASR) - Boeing B787-9, ktorý bude mladším, ale väčším bratom modelu B787-8 (Dreamliner), dostal vo štvrtok (1.7.) na doskách (a v počítačoch) projektantov definitívnu podobu. Subdodávatelia Boeingu sa môžu pustiť do výroby komponentov tak, aby prvý zákazník mohol B787-9 prevziať koncom roku 2013.
Nový model Boeingu bude dlhý 67 metrov. Dreamliner, ktorého posledné testy a skúšobné lety sa práve končia, tým prerastie o šesť metrov. Dostáva aj väčšie rozpätie krídel. Výrobca ho bude dodávať s maximálnym počtom 290 kresiel na palube. B787-8 je dimenzovaný najviac pre 250 cestujúcich.
Aj Dreamliner aj B787-9 budú mať rovnaký dolet, okolo 15.000 kilometrov.
Dreamliner je nádejným nositeľom bohatej budúcnosti Boeingu, ale aj jeho veľkým problémom. Je postavený z nových, ľahkých a pevnejších materiálov ako hliník, čím sa dosiahne počas letov v porovnaní s terajšími "klasickými" lietadlami citeľná úspora pohonných látok. Avšak práve nové materiály spôsobili najväčšie zdržanie v montáži prototypov modelu. Subdodávatelia nemali dostatok skúseností s ich spracúvaním.
Vyše dvojročné zdržanie stálo koncern miliardu USD (796,69 milióna eur), ktoré musel Boeing zaplatiť zákazníkom ako penále za to, že nedodržal termíny odovzdávok lietadiel zákazníkom.
Airbus, európsky konkurent Boeingu, pracuje na prototype modelu A350. Ním chce súperiť v rovnakom segmente trhu, na ktorom bude niekoľko rokov dominovať len modelu B787-9.
Ani Airbusu sa však vývoj A350 nedarí a zrejme aj on odovzdá prvý stroj zákazníkovi neskôr než zmluvne sa zaviazal.
Informovala o tom agentúra DPA.
(1 EUR = 1,2548 USD)