Seattle 27. júna (TASR) - Kým vo fáze výroby prototypov najmodernejších civilných dopravných lietadiel B787 amerického Boeingu vznikali problémy v organizácii výroby a v súčinnosti so subdodávateľmi, teraz dodanie Dreamlinerov brzdia mimoriadne požiadavky leteckých spoločností.
Projekt B787 zaostáva za harmonogramom vyše dva roky a Boeing zaplatil klientom za nedodané stroje v dohodnutom termíne viac ako miliardu USD (813,40 milióna eur) penále.
Predstavitelia vedenia Boeingu koncom týždňa zvolali telefonickú konferenciu, na ktorej však informovali, že museli dať znovu preskúmať všetkých doteraz vyrobených 23 strojov B787, lebo jeden zo subdodávateľov odviedol nekvalitnú prácu. Na niektorých lietadlách boli ich časti zmontované zle.
Problémy, ktoré prinášajú dodatočné požiadavky zákazníkov, vedenie na konferencii nešpecifikovalo.
Nový komplexný projekt lietadla prináša mimoriadne veľké problémy. Presvedčil sa o tom aj európsky Airbus so svojim A380. Zdržanie, ktoré spôsobilo káblovanie najväčších civilných dopravných lietadiel na svete, priviedlo Airbus do ťažkej prevádzkovej a finančnej krízy.
Boeing vyhlásil, že najnovší harmonogram dokončovania a odovzdávanie lietadiel B787 už narušený nebude. Dohodnuté dodávky na tento rok a rok 2011 zostanú nezmenené.
Prvé Dreamlinery dostane koncom tohto roku japonská spoločnosť All Nippon Airways, ktorá si ich objednala ako prvá.
Od leteckých spoločností a iných klientov dostal Boeing objednávky na dodanie 860 B787. Ich objednaným počtom vo fáze vývoja patrí Dreamliner medzi najúspešnejšie v dejinách leteckého priemyslu.
Dreamliner bude prvým lietadlom na svete, ktorého podstatná časť bude vyrobená z ľahkých, ale mimoriadne pevných materiálov, ktoré nahradia hliník. Nižšia hmotnosť stroja povedie k poklesu spotreby paliva. Avšak zvládnutie nového materiálu viedlo k veľkým problémom a posúvaniu termínu dokončenia prototypov potrebných na uskutočnenie všetkých testov.
Boeing doplatil aj na to, že sa pokúšal množstvo náročnej výrobnej, technickej a organizačnej činnosti preniesť na subdodávateľov. Pôvodný zámer z konca prvej polovice tohto desaťročia bol taký, že finálne závody Boeingu budú pracovať ako montážne závody automobiliek. Komponenty mali prichádzať od subdodávateľov a lietadlá sa mali skladať podobne ako autá. Výroba lietadiel sa však tak nedá organizovať. Boeing viaceré vyčlenené činnosti znovu zahrnul do svojej organizačnej štruktúry. Skúsenosť, že nie každá novinka sa osvedčuje, ho stála veľa času, námahy a hlavne peňazí.
Informovali o tom agentúra DPA a nemecké denníky Financial Times Deutschland a Die Welt.
(1 EUR = 1,2294 USD)