Z rodného Oelsu, dnes poľská Olešnica, utekala rodina Polkeových už v roku 1945 smerom na západ - najskôr do Durínska, neskôr do západného Berlína, aby sa napokon usadili v Düsseldorfe. Sigmar Polke (13. 2. 1941 - 10. 6. 2010) tam študoval na umeleckej akadémii a hoci niektorí kunsthistorici tvrdia, že Polku nemožno zaradiť do žiadneho výtvarného prúdu či skupiny, predsa ako študent spolu so svojimi kolegami Konradom Fischerom-Luegom (neskôr významným galeristom) a Gerhardom Richterom založili v roku 1963 smer „kapitalistický realizmus", čo bola reakcia na socialistický realizmus a americký pop-art. Bol to kriticko-ironický pohľad mladých výtvarníkov na konzumný Západ.
Sigmar Polke. FOTO - ČTK/AP
Polke bol tematicky aj výberom materiálov, ktoré používal, veľmi rôznorodý. Robil objekty, maľby, koláže i fotografie, ich kombináciu, maľoval aj na plastické fólie, používal aj šelakové nátery či umelé živice, známe sú jeho obrazy z nadrozmerných rastrových bodov. Niekoľko obrazov venoval vážnym politickým témam - vyjadril sa k nemeckému národnému socializmu i k zjednoteniu Nemecka. Polke za svoje dielo dostal viacero ocenení, v roku 1986 Zlatého leva na bienále v Benátkach, kde umelecky stvárnil nemecký pavilón. Jeho diela zberatelia ocenili, v roku 2001 vydražili v aukčnej sieni Sothebys Polkeho obraz za takmer 1,8 milióna eur. Zomrel v Kolíne nad Rýnom, kde od roku 1978 žil a pracoval.