Berlín 12. júna (TASR) Islandská sopka Eyjafjallajökull sa upokojila, ale dôsledky jej aktivity sa prejavujú ešte stále, a tak ľahko sa na ňu nezabudne. Dokonca pribudol nový konflikt, medzi veľkými výrobcami leteckých motorov a aerolíniami. Producenti motorov rozhodne varujú pred zvyšovaním limitu pre množstvo vulkanických častíc v kubickom metri (m3) ovzdušia.
Nemecký denník Financial Times Deutschland uviedol, že proti požiadavke leteckých spoločností sa postavili General Electric, Rolls-Royce a MTU. Upozornili britský úrad pre bezpečnosť leteckej dopravy CAA, že nemal limit nepremyslene a unáhlene zvýšiť. Poukázali na to, že zatiaľ nie sú dostatočné poznatky o vplyve sopečných častíc na letecké motory ani pri ich veľmi nízkej koncentrácii.
Úrad nedávno rozhodol, že sa môže lietať do Británie a z nej až dovtedy, kým nie sú v m3 viac ako štyri miligramy častíc. V apríli schválili ministri dopravy EÚ návrh, že zákaz lietania nadobúda účinnosť pri dvoch miligramoch častíc v m3. Výrobcovia motorov uviedli, že aj v tomto prípade nesú za bezporuchovú činnosť motorov zodpovednosť aerolínie.
Rozhodný postoj výrobcov motorov schladil odhodlanie leteckých spoločností, ktoré po veľkých škodách spôsobených sopkou v apríli a začiatkom mája, žiadali zvýšiť limit. Túto požiadavku podporil a šéf medzinárodného združenia leteckej dopravy IATA Giovanni Bisignani. Nedávno však hovorca IATA uviedol iný názor, keď povedal, že "bezpečnosť (leteckej dopravy) má u nás aj naďalej najvyššiu prioritu".
Európska komisia plánuje uskutočniť technologické projekty, aby sa zistil vplyv sopečného prachu na motory a lietadlá. Od ich výrobcov žiada, aby uskutočnili zmysluplné testy. Na tejto úlohe by sa mali podieľať aj štátne letecké dohľady a aerolínie. Stanovenie limitu pre lietanie v sopečných časticiach nesmie byť v právomoci národných leteckých dohľadov.
Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.