Poľsko zverejnilo obsah čiernych skriniek poľského špeciálu, ktorý v apríli havaroval s prezidentom na palube.
VARŠAVA. Piloti poľského vládneho lietadla, ktoré sa v apríli zrútilo pri ruskom Smolensku s prezidentom Lechom Kaczynským na palube, nereagovali na varovanie palubných prístrojov, aby nabrali výšku. Podľa údajov z čiernych skriniek automatické varovanie počas posledných 20 sekúnd letu niekoľkokrát vyzvalo pilotov, aby lietadlo zdvihli. Tupolev Tu-154 pristával v hustej hmle.
Zrejme chyba pilotov
Aj keď prepis nevysvetľuje príčinu pádu, naznačuje chybu pilotov. Tí vedeli, aké počasie ich čaká. Podmienky pristávania konzultovali aj s posádkou poľského lietadla JAK 044, ktoré do Katyne viezlo novinárov a pristálo krátko predtým. „Vieš čo, pri všetkých čertoch, je to tu na p... Vidieť nejakých 400 metrov okolo (...) Nám sa podarilo v poslednej chvíli pristáť,“ hovorí posádka JAKu podľa prepisu. Najmenšia predpísaná viditeľnosť sa odhaduje na 1000 metrov.
Štyri minúty pred nehodou dokonca dostali od posádky JAKu informáciu, že vidieť už len do 200 metrov. „To bol signál, keď boli povinní rezignovať z pristávania,“ komentoval to pre rádio TOK FM generál Gromoslaw Czempiński, predseda Varšavského aeroklubu. Podľa neho si však piloti boli istí, že vedia, čo robia. Na palube panoval podľa generála pokoj.
Kapitán Arkadiusz Protasiuk váhal, či sa pokúsiť o pristátie a viackrát naznačil, že sa to nemusí podariť. „V tých podmienkach, ktoré panujú, sa nám nepodarí zosadnúť. Skúsime zísť, urobíme jedno pristátie, ale pravdepodobne z toho nič nebude,“ hovoril 15 minút pred nehodou.
Doteraz sa špekulovalo, či na pilotov netlačil aj niekto z významných pasažierov, ktorých mali na palube. Priamy príkaz v kabíne čierne skrinky nezachytili. Mnohým výpovediam však nie je rozumieť.
Prepis potvrdzuje, že v kabíne sa nachádzali dvaja ľudia mimo posádky: vrchný veliteľ vzdušných síl generál Andrzej Blasik a šéf diplomatického protokolu ministerstva zahraničia Mariusz Kazana. Ten na uvažovanie veliteľa, že asi budú musieť pristáť inde, odpovedal: „Tak to máme problém.“ Štyri minúty na to sa jeho hlas v prepise objavuje opäť. „Zatiaľ sa prezident nerozhodol, čo ďalej robiť,“ povedal.
Nereagovali na varovanie Asi 15 sekúnd pred zrážkou s prvými stromami a 25 sekúnd pred koncom automatický elektronický systém TAWS prvýkrát vyzval pilotov, aby zdvihli stroj. Systém slúži práve na to, aby varovalo lietadlo pred možnou zrážkou so zemou. Podľa internetového portálu Skybrary, ktorý sa venuje leteckej bezpečnosti, pilot musí poslúchnuť varovanie. „Nie je čas pýtať sa prečo, prípadne predpokladať, že aktivácia môže byť falošná,“ píše sa na portáli. Potvrdzuje to aj slovenský pilot Ľubomír Matúška. „Zdvihnutie lietadla by malo byť automatické,“ povedal kapitán spoločnosť Travel Service.
Na prvú výzvu PULL UP však piloti pravdepodobne nereagovali. Druhý pilot sedem sekúnd po nej hovoril, že je to „v norme“. Hneď po ďalšom upozornení nabádal, aby zrušili pristávanie. Pilotom sa to však za zvyšný čas, asi deväť sekúnd, kým narazili do stromov, nepodarilo. Koniec nastal po ďalších šiestich sekundách.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Prepis záznamov z čiernych skriniek