SME

Chybovali piloti, naznačujú čierne skrinky Tupoleva

Poľsko zverejnilo obsah čiernych skriniek poľského špeciálu, ktorý v apríli havaroval s prezidentom na palube.

Poľsko zverejnilo obsah čiernych skriniek poľského špeciálu, ktorý v apríli havaroval s prezidentom na palube.

VARŠAVA. Piloti poľského vládneho lietadla, ktoré sa v apríli zrútilo pri ruskom Smolensku s prezidentom Lechom Kaczynským na palube, nereagovali na varovanie palubných prístrojov, aby nabrali výšku. Podľa údajov z čiernych skriniek automatické varovanie počas posledných 20 sekúnd letu niekoľkokrát vyzvalo pilotov, aby lietadlo zdvihli. Tupolev Tu-154 pristával v hustej hmle.

Zrejme chyba pilotov

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď prepis nevysvetľuje príčinu pádu, naznačuje chybu pilotov. Tí vedeli, aké počasie ich čaká. Podmienky pristávania konzultovali aj s posádkou poľského lietadla JAK 044, ktoré do Katyne viezlo novinárov a pristálo krátko predtým. „Vieš čo, pri všetkých čertoch, je to tu na p... Vidieť nejakých 400 metrov okolo (...) Nám sa podarilo v poslednej chvíli pristáť,“ hovorí posádka JAK­u podľa prepisu. Najmenšia predpísaná viditeľnosť sa odhaduje na 1000 metrov.

Štyri minúty pred nehodou dokonca dostali od posádky JAK­u informáciu, že vidieť už len do 200 metrov. „To bol signál, keď boli povinní rezignovať z pristávania,“ komentoval to pre rádio TOK FM generál Gromoslaw Czempiński, predseda Varšavského aeroklubu. Podľa neho si však piloti boli istí, že vedia, čo robia. Na palube panoval podľa generála pokoj.

SkryťVypnúť reklamu

Kapitán Arkadiusz Protasiuk váhal, či sa pokúsiť o pristátie a viackrát naznačil, že sa to nemusí podariť. „V tých podmienkach, ktoré panujú, sa nám nepodarí zosadnúť. Skúsime zísť, urobíme jedno pristátie, ale pravdepodobne z toho nič nebude,“ hovoril 15 minút pred nehodou.

Doteraz sa špekulovalo, či na pilotov netlačil aj niekto z významných pasažierov, ktorých mali na palube. Priamy príkaz v kabíne čierne skrinky nezachytili. Mnohým výpovediam však nie je rozumieť.

Prepis potvrdzuje, že v kabíne sa nachádzali dvaja ľudia mimo posádky: vrchný veliteľ vzdušných síl generál Andrzej Blasik a šéf diplomatického protokolu ministerstva zahraničia Mariusz Kazana. Ten na uvažovanie veliteľa, že asi budú musieť pristáť inde, odpovedal: „Tak to máme problém.“ Štyri minúty na to sa jeho hlas v prepise objavuje opäť. „Zatiaľ sa prezident nerozhodol, čo ďalej robiť,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Nereagovali na varovanie Asi 15 sekúnd pred zrážkou s prvými stromami a 25 sekúnd pred koncom automatický elektronický systém TAWS prvýkrát vyzval pilotov, aby zdvihli stroj. Systém slúži práve na to, aby varovalo lietadlo pred možnou zrážkou so zemou. Podľa internetového portálu Skybrary, ktorý sa venuje leteckej bezpečnosti, pilot musí poslúchnuť varovanie. „Nie je čas pýtať sa prečo, prípadne predpokladať, že aktivácia môže byť falošná,“ píše sa na portáli. Potvrdzuje to aj slovenský pilot Ľubomír Matúška. „Zdvihnutie lietadla by malo byť automatické,“ povedal kapitán spoločnosť Travel Service.

Na prvú výzvu PULL UP však piloti pravdepodobne nereagovali. Druhý pilot sedem sekúnd po nej hovoril, že je to „v norme“. Hneď po ďalšom upozornení nabádal, aby zrušili pristávanie. Pilotom sa to však za zvyšný čas, asi deväť sekúnd, kým narazili do stromov, nepodarilo. Koniec nastal po ďalších šiestich sekundách.

SkryťVypnúť reklamu

Kliknite - obrázok zväčšíte.

Prepis záznamov z čiernych skriniek

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 062
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 554
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 309
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 449
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 617
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 540
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 279
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Istanbulský starosta Ekrem Imamoglu.

Özel na sociálnej sieti napísal, že „23. apríl nemožno zakázať".


TASR
Americký minister zahraničných vecí Marco Rubio hovorí s novinármi pred odletom do Saudskej Arábie.

Rezort údajne ideologicky nesúhlasí s prezidentskou administratívou.


TASR 1

Dôvodom je zrejme aj holandská podpora Ukrajiny.


TASR
Pápež František počas posledného požehnávania vo Veľkonočnú nedeľu poobede.

Väčšina svetových lídrov mala do Vatikánu doraziť v sobotu a odísť v ten istý deň.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu