Pontoise/Paríž 28. mája (TASR) - V šiesty decembrový deň vyhlásia rozsudky v procese týkajúcom sa havárie Concordu pri Paríži spred desiatich rokov, ktorý dnes po štvormesačnom maratóne skončil vo francúzskom hlavnom meste.
V závere súdneho konania dostala slovo opäť obhajoba americkej leteckej spoločnosti Continental Airlines, ktorá spolu s dvoma spolupracovníkmi čelí obvineniu zo spoluzodpovednosti za tragickú haváriu so 113 obeťami.
Práve toto nešťastie znamenalo koniec francúzsko-britského projektu Concorde, predovšetkým s ohľadom na značnú zraniteľnosť týchto superrýchlych strojov.
Vtedajší šéf programu Concorde, medzičasom 80-ročný Henri Perrier figuruje takisto medzi obžalovanými, pretože mal vedieť o slabinách týchto lietadiel. Pre neho žiada žaloba dva roky väzenia podmienečne.
Pre Continental Airlines navrhuje prokuratúra pokutu 175.000 eur a pre dvoch mechanikov tejto spoločnosti podmienečný trest väzenia na 18 mesiacov.
Vychádza pri tom z tézy, že sa havarovaný Concorde zrútil po tom, čo počas štartu prešiel cez titánovú doštičku, ktorá sa predtým uvoľnila zo stroja Continental Airlines. Doštička poškodila jednu z pneumatík, ktorej časti prerazili nádrž lietadla a z nej unikajúce palivo vzplanulo.
Obhajcovia Continental Airlines však tvrdia, že Concorde horel už v čase, keď prešiel cez lamelu.
Pre okolo 700 pozostalých po obetiach letu AF 4590 z Paríža do New Yorku sa rozsudkom veľa nezmení, pretože sa už krátko po tragédii dohodli na odškodnení s leteckou spoločnosťou Air France a jej poisťovňou, ktorého výška sa odhaduje na 173 miliónov eur.
K historicky prvej havárii Concordu počas jeho 39-ročnej histórie došlo 25. júla 2000 popoludní krátko po štarte z parížskeho letiska Charlesa de Gaulla. Horiaci stroj dopadol na budovu hotela v obci Gonesse iba asi dve minúty po štarte. Na palube lietadla bolo 100 cestujúcich a deväť členov posádky, ďalšie štyri osoby zahynuli v troskách hotela.