VARŠAVA. Vo Varšave to dnes na tlačovej konferencii po zasadaní kabinetu potvrdil predseda poľskej vlády Donald Tusk.
Už skôr priniesli poľské médiá s odvolaním sa na diplomatické zdroje z Moskvy informáciu, v zmysle ktorej si Jerzy Miller a generálny prokurátor Poľskej republiky Andrzej Seremet prevezmú v pondelok v ruskej metropole stenografické prepisy záznamov z čiernych skriniek havarovaného stroja typu TU-154M.
Andrzej Seremet však v rozhovore pre spravodajský portál tvn24.pl poprel, že by v spomínaný deň mal cestovať do Moskvy a ak aj áno, potom nie s cieľom priviezť odtiaľ konkrétne veci.
Miller odložil na stredu plánovanú cestu do ruského hlavného mesta v súvislosti s dramatickou povodňovou situáciou v Poľskej republike.
Do kokpitu vošli pred haváriou dve osoby
S obsahom stenografického prepisu audiozáznamov sa už oboznámil Edmund Klich, ktorý zastupuje Poľsko v ruskej komisii vyšetrujúcej letecké nešťastie.
Podľa ním zverejnených informácií vošli do kokpitu TU-154 krátko pred haváriou dve osoby nepatriace k posádke. Jednou z nich bol veliteľ poľského letectva Andrzej Eugeniusz Blasik, ktorý vošiel do kabíny len niekoľko minút pred nehodou, pravdepodobne s cieľom oboznámiť sa s aktuálnou situáciou a zostal v kokpite až do tragického konca letu.
Asi nevyvíjali nátlak
Záznamy z čiernej skrinky nepreukázali, že by vyvíjal priamy nátlak na pilotov, aby pristáli na smolenskom letisku aj napriek hustej hmle. V nahrávkach nie je žiadna veta, ktorá by naznačovala priamy tlak na posádku, napríklad 'Určite musíme pristáť'. Samozrejme, tlak sa dá vyvíjať už len samotnou prítomnosťou, uviedol v pondelok Klich.
Hlas druhej osoby, ktorá vošla do kokpitu o niekoľko minút skôr, ešte neidentifikovali.
Poľský prezidentský špeciál sa zrútil v hustej hmle pri pokuse o pristátie. O život prišlo všetkých 96 ľudí na palube vrátane prezidenta Lecha Kaczynského. Prezidentská delegácia smerovala na spomienkovú slávnosť pri príležitosti 70. výročia katynskej masakry 22.000 poľských dôstojníkov a príslušníkov inteligencie sovietskou tajnou službou NKVD.
Príčiny havárie spoločne vyšetrujú ruskí a poľskí experti, vlastné vyšetrovanie zároveň vedie poľská vojenská prokuratúra.