Belehrad 10. mája (TASR) - Niekdajší líder bosnianskych Srbov Radovan Karadžič, ktorý je dôvodne podozrivý z vojnových zločinov a po ktorom zatiaľ neúspešne pátrajú príslušníci medzinárodných síl SFOR, je v súčasnosti v Srbsku prakticky všade prítomný.
Politikov portrét sa na uliciach vyskytuje takmer častejšie, ako reklama na Coca-Colu. Karadžičovo meno sa využíva v štvavých kampaniach a nacionalistických reklamných aktivitách, ale objavuje sa aj na tričkách, posteroch najrôznejšieho formátu, odznakoch, matriciach, vlajkách či vreckových zrkadlách, z druhej strany ktorých sa na majiteľa usmieva sám "hrdina".
Doterajším vrcholom "ošiaľu" okolo osoby Radovana Karadžiča sa v týchto dňoch stalo uvedenie jeho divadelného diela Sitovacia na knižný trh, na ktorom by sa v blízkej budúcnosti malo objaviť ďalších osem až deväť Karadžičových zväzkov. V názore na politikov literárny talent sa experti nedokážu zjednotiť, diskusia na túto tému je v plnom prúde. Kým časť znalcov diela hovorí o slabej tvorbe, iní zaraďujú autora už v súčasnosti medzi nesmrteľné postavy srbskej literatúry. Nechýbajú však ani audiokazety a kompaktné disky s nahrávkami oslavných piesní o niekdajšom najvyššom predstaviteľovi bosnianskych Srbov.
Obrat celého "karadžičovského" priemyselného odvetvia možno iba odhadovať. Nebude však nízky, pretože jedno CD stojí 400 dinárov, MC 150, tričko s politikovým portrétom 300 dinárov, Karadžičove knihy takmer 250 a menšie postery po 50 dinárov.
Karadžič sa pre časť srbskej populácie, ktorá si neželá vplávať na vlnách európskej integrácie na starý kontinent, stal už akousi "ochrannou značkou". Jeho "trhové predpoklady" evidentne prevyšujú možnosti ďalších exponentov niekdajšieho režimu, vrátane exprezidenta Slobodana Miloševiča či niekdajšieho popredného politika demokratickej opozície Vuka Draškoviča.