Agentúrne spravodajstvo sme doplnili autorským článkom denníka SME.
MOSKVA, BRATISLAVA. Nešlo o teroristický útok, lietadlo bolo v poriadku, na palube nevznikol požiar. Toľko zatiaľ o nešťastnom páde poľského špeciálu pri meste Smolensk, v ktorom v apríli zahynul prezident Lech Kaczyński a ďalších 95 ľudí, zistili vyšetrovatelia z ruského Medzištátneho leteckého úradu.
Ako včera povedali novinárom, dešifrovali údaje z čiernych skriniek. Záznamník hovorov nahral v kabíne okrem štyroch osôb posádky aj dva ďalšie hlasy. Tie sa na zázname objavili 16 až 20 minút pred pádom. ZISTENIA RUSOV
Nešlo o teroristický útok, nevznikol požiar ani výbuch, nedošlo k technickej poruche lietadla. Pripravené bolo aj letisko. V kabíne boli 16 až 20 minút pred pádom dvaja ľudia mimo posádky, nie je jasné, či ovplyvňovali pilotov.
Vyšetrovatelia tiež povedali, že dvere do pilotnej kabíny boli otvorené. Identifikovali zatiaľ iba jeden hlas, no z „etických príčin" odmietli povedať, o koho išlo. Zdroj z Moskvy pre agentúru PAP však povedal, že jeden z hlasov patrí generálovi Andrzejovi Blasikovi, veliteľovi poľských vzdušných síl.
Na pilotov vraj netlačili
Hlasy v pilotnej kabíne bolo počuť približne 16-20 minút pred katastrofou, uviedol šéf poľskej Štátnej komisie pre vyšetrovanie leteckých katastrof Edmund Klich. Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že lietadlo malo k dispozícii 19 ton paliva, čo stačilo na let do Smolenska alebo na náhradné letiská. Letisko bolo podľa nich pripravené na pristávanie lietadiel v zlom počasí a naposledy ho kontrolovali päť dní pred osudným letom.
Klich, ktorý je súčasťou ruského tímu, povedal, že z toho, čo si vypočul, nemá dojem, že by bol na pilotov vyvíjaný nátlak. Podľa Rusov to však ešte musia preskúmať.
Ruský úrad vylúčil, že by v zlom stave bolo letisko. To bolo podľa nich na pristátie takého lietadla pripravené aj v zlom počasí. Vo vládnom Tupoleve fungoval aj systém varovania pred priblížením sa k zemi TAWS. Po prvýkrát ukázal signál, aby piloti zvihli lietadlo vyššie 18 sekúnd pred nárazom do stromu.
Nemali vraj riadny výcvik
Predstaviteľ Medzištátnej leteckej rady (IAC) Alexej Morozov uviedol, že ruskí dispečeri opakovane varovali posádku pred zlým počasím a radili jej, aby sa vyhla pristávaniu.
"Vedúci dispečer dvakrát varoval posádku, že na letisku je hmla, viditeľnosť 400 metrov, že niet možností na pristátie," povedal. Morozov ďalej konštatoval, že posádka lietadla bola vytvorená len pár dní pred letom a nemala riadny výcvik pre zvládanie špeciálnych letových situácií.
Lietadlo Tu-154 sa zrútilo 10. apríla v hustej hmle pri pokuse o pristátie. Prezidentská delegácia smerovala na spomienkovú slávnosť pri príležitosti 70. výročia masakry 22.000 poľských dôstojníkov sovietskou tajnou službou NKVD v Katynskom lese. Príčiny havárie spoločne vyšetrujú ruskí a poľskí experti, vlastné vyšetrovanie zároveň vedie poľská vojenská prokuratúra.