SME

Za pád lietadla z roku 2009 môže porucha a piloti

Viac ako rok po nehode lietadla spoločnosti Turkish Airlines, ktoré sa v roku 2009 zrútilo v Holandsku, vyšetrovatelia našli príčiny tejto tragickej nehody.

AMSTERDAM 6. mája (SITA/AP/AFP) - Viac ako rok po nehode lietadla spoločnosti Turkish Airlines, ktoré sa v roku 2009 zrútilo v Holandsku, vyšetrovatelia našli príčiny tejto tragickej nehody. Podľa všetkého mali pád stroja na svedomí dva faktory - technické problémy a chyby pilotov.

Ako zistila vyšetrovacia komisia Holandského bezpečnostného úradu (OVV), porucha výškomeru spôsobila, že autopilot vydal predčasný povel na prerušenie dodávky paliva do motorov. Piloti si tento fakt všimli príliš neskoro aj napriek tomu, že ich o probléme informovali prístroje. Okrem toho že reagovali neskoro, podľa OVV reagovali aj nesprávne. Šéf úradu Pieter van Vollenhoven z nehody obvinil aj spoločnosť Boeing, ktorá ignorovala častý výskyt porúch na výškomeroch svojich lietadiel. Piloti by tiež podľa neho mali častejšie trénovať zvládanie situácií, pri ktorých dochádza k zastaveniu motorov a narušeniu stability lietadla.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlo podľa vyšetrovateľov pri pristávacom manévri kleslo pod výšku 500 stôp (150 metrov), čo v praxi znamená, že pristávanie sa preruší, ak lietadlo nie je stabilizované. Autopilot však dostal z výškomera informáciu o "pristávacej" výške príliš skoro, znížil prísun paliva do motorov a lietadlo začalo prudko znižovať svoju rýchlosť. Piloti si problém nevšimli a namiesto toho, aby pristávací manéver ukončili, pokračovali v klesaní. Výsledkom bolo, že lietadlo skončilo v poli asi tri kilometre pred letiskovou dráhou a rozlomilo sa na tri časti.

Nehoda z 25. februára si vyžiadala 9 obetí vrátane oboch pilotov a ďalších 120 zranených. Celkovo 235 pasažierov letelo z Istanbulu do Amsterdamu, pričom väčšina z nich pochádzala z Turecka. Medzi obeťami bolo päť Turkov a štyria Američania.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 076
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 638
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 718
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 438
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 948
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 596
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 261
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu