PRAHA. Na nezdravé tendencie vo vnímaní seniorov mladou generáciou upozornil výskum, ktorého závery zverejnil český denník Právo. Z výskumu, nazvaného Veková diskriminácia, vyplynulo, že až štvrtina mladých vo veku od 15 do 29 rokov zastáva názor, že seniori žijú na úkor mladej generácie, predstavujú zdroj problémov a ekonomickú záťaž. V očiach mládeže nie sú seniormi iba dôchodcovia, ale už ľudia vo veku nad 40 rokov.
S diskrimináciou kvôli veku sa stretávajú ľudia všetkých vekových kategórií, ale po štyridsiatke sa s ňou stretla až štvrtina respondentov, po sedemdesiatke má takú skúsenosť až 55 percent ľudí.
K falošnému obrazu seniorov v Česku, najmä v očiach mladých, prispievajú médiá, reklama, politické strany i samotní seniori. Dôchodcovia sú početnou skupinou spoločnosti, ale tomu nezodpovedá ich podiel na voliteľných miestach kandidátskych listín politických strán i slabé zastúpenie vlastnými organizáciami.
Podľa sociológov sú zistené postoje dôsledkom nesprávneho prístupu českej spoločnosti k seniorom. Ide však o začarovaný kruh: k seniorským záujmovým skupinám či svojmu vysokému veku sa ľudia verejne nechcú hlásiť, pretože by sa tak sami identifikovali ako seniori, teda ako "problémový občan druhej kategórie".
Na vine reklama aj politici
V televíznej reklame seniori vystupujú najčastejšie ako konzumenti produktov na lepenie umelého chrupu či proti úniku moču, aktívnu úlohu staršej generácie nezdôrazňujú ani politické strany, ktoré v súvislosti s dôchodcami hovoria najčastejšie iba o dôchodkoch a sociálnych dávkach.
"O starých ľuďoch sa (v médiách) nepíše, a ak, tak hanlivo. V reklame hrajú úlohu skôr diskriminačnú alebo zosmiešňujúcu. Negatívne správy sú často spojené so seniormi, ktorí sú v nich predstavení ako roztržití popletovia. Chýbajú témy pre seniorov, nikto neukazuje na ich pozitívnu úlohu v spoločnosti," cituje Právo riaditeľa Ústavu sociálnej starostlivosti v Prahe 4 Miloša Hájka.
V ostatných týždňoch sa k českej protidôchodcovskej skupine na sociálnej sieti Facebook prihlásilo až 250.000 ľudí. Heslo skupiny parafrázuje slogan z nemeckého krimiseriálu z prostredia diaľničnej polície: Ich revírom je Kaufland, ich tempo je vražedné dôchodcovia. Skupina sa hlási aj k téze, že mládež je protivníkom dôchodcov, rovnako ako "vysoké ceny a schody".
O nebývalý rozruch sa päť týždňov pred parlamentnými voľbami v ČR postarali aj dvaja mladí českí herci Martha Issová a Jiří Mádl. Dvojica pod taktovkou režiséra Petra Zelenku natočila a na YouTube zverejnila videoagitku, v ktorej v mene politickej pravice presviedčajú mladú generáciu, aby svojim starým rodičom vyhovorili ľavicové postoje a zabránili tak tomu, aby seniori dali hlas socialistom alebo komunistom. Issová a Mádl v klipe, prešpikovanom aj vulgarizmami, mladým radia, aby použili na dedkov a babky aj nátlakové metódy napríklad tú, že im pohrozia zrušením svojich ďalších návštev.
Len hlúpa propaganda?
Na klip Mádla a Issovej, ktorí tvrdia, že ruku im neviedla žiadna z českých pravicových strán, už zareagovali aj ďalší: dvojica, pravdepodobne stredoškolákov, v paródii na video Issovej a Mádla nabáda seniorov neprehovárať, ale rovno zabiť. Na konci videa je však aj komentár vysmiatej dvojice, z ktorého vyplýva, že svoju výzvu nemyslia vážne.
Na sporné video Mádla a Issovej reagovali už aj politické strany, sociológovia i komentátori. Ako na svojom blogu napísal politológ Jiří Pehe, video je natoľko "neuveriteľne hlúpe a propagandistické", že vyvoláva otázku, či nejde o rafinovanú súčasť kampane ľavice. Mádla s Issovou autor označuje za novodobých pravicových zväzákov.
"Klip je nielen propagandisticky čiernobiely, urážlivý a miestami vulgárny, ale je aj ukážkou myslenia založeného na hrubej verzii sociálneho darwinizmu. Starí ľudia sú podľa neho už len akousi sociálnou príťažou s ľavicovými sympatiami a je nutné ich prinútiť aj za cenu emocionálneho vydierania zo strany vnučiek a vnukov, aby sa politicky 'prebudili'," konštatoval Pehe.
Kampaň sa tiež nepáči českej Strane zelených, ktorá natočila vlastný protiklip, parodujúci Mádla a Issovú.