Brusel 27. apríla (TASR) - Kríza v leteckej doprave po výbuchu islandskej sopky Eyjafjallajökull zapríčinila straty leteckých spoločností vo výške 1,5 až 2,5 miliardy eur. S takýmito číslami v úvode hodnotenia ekonomického dopadu krízy počíta Európska komisia (EK). Komisár pre dopravu Siim Kallas žiada príslušné orgány aj o okamžité vypracovanie krízového plánu, ktorý by v prípade, že v budúcnosti nastanú podobné okolnosti, uľahčil situáciu.
"Tieto čísla sú veľmi predbežné. Celý reťazec potenciálnych škôd je ešte otvorený, musíme preskúmať aj ostatné segmenty hospodárstva. Ale najprv sa chceme sústrediť na letecké spoločnosti a letiská," informoval Kallas.
Sopečné erupcie na Islande spôsobili narušenie vzdušného priestoru v 12 európskych krajinách. Podľa odhadov Medzinárodného združenia pre leteckú dopravu (IATA) letecké spoločnosti v dôsledku toho denne prichádzali o 185 miliónov eur a denne to ovplyvnilo životy 1,2 miliónov cestujúcich.
Asociácia Európskych leteckých spoločností (AEA), ktorá združuje 36 najväčších prepravcov, odhadovala celkové škody od 15. apríla do 23. apríla (52.400 neuskutočnených letov) na 1,4 miliardy eur, pričom zarátavala aj extra výdavky na dodržanie práv cestujúcich a výdavky na "prežitie" v zahraničí uviaznutých zamestnancov leteckých spoločností.
Medzi krízou najviac zasiahnuté sektory hospodárstva zaradili experti tie, ktoré sú napojené na leteckú dopravu, teda dodávky tovarov, ktoré sa rýchlo kazia, alebo dodávky v presne stanovenom termíne. Prerušenie leteckej prevádzky výrazne negatívne ovplyvnilo aj cestovný ruch a malo dopad i na ceny ropy.
V súvislosti s niekoľkodňovou "odstávkou" sa niektoré spoločnosti dostali do obrovských finančných problémov, ktorých riešenie si vyžaduje pomoc od jednotlivých vlád v EÚ. Kallas varoval členské štáty pred nástrojmi, ktoré by mohli poškodiť trhové podmienky v EÚ.
"Nemôže to byť zneužité na neférovú pomoc napríklad pre spoločnosti, ktoré neboli priamo zasiahnuté krízou," povedal Kallas, ktorý v snahe riešiť čo najrýchlejšie problémy zvolal na 4. mája mimoriadne zasadnutie ministrov dopravy EÚ.
Komisia považuje okamžité vytvorenie krízového plánu pre prípad podobných nečakaných scenárov za nevyhnutný. "Potrebujeme urgentne plán pre vyrovnanie sa s vulkanickou aktivitou v budúcnosti. Komisia bude hnacím elementom prijatia takéhoto plánu, do septembra 2012 by sme chceli odovzdať náš návrh Medzinárodnej organizácii pre civilné letectvo (ICAO)," naznačil krátkodobý cieľ Kallas, ktorý dodal aj to, že rokovania o koncepte Jednotného neba (Single Sky) sa musia zrýchliť s vyhliadkou ich ukončenia do konca tohto roka.
(spravodajca TASR Silvester Balog) gl