Priestor pre hlavu štátu s manželkou a zahraničnú návštevu.
Kľúč je malým minipočítačom.
Mimochodom, viete, prečo sú vládne vozidlá modrej farby? Z dôvodu, že po roku 1989 mali naši politici k čiernym autám priam odpor. Pripomínali im limuzíny bývalých komunistických pohlavárov.
Televíziu môže sledovať len vodič.
Dôležití vládni a diplomatickí činitelia sa už vyše roka môžu voziť v novom, prepychovom type Mercedesa. Ide o limuzínu značky Mercedes Pullman v hodnote osem miliónov korún. Objednal ju Úrad pre ochranu ústavných činiteľov a diplomatických misií. Dôvod: Potreba bezpečného a reprezentatívneho vozidla, pohodlného najmä pre vysokopostavené zahraničné návštevy. Zástupca riaditeľa Úradu pre ochranu ústavných činiteľov Ján Packa prízvukuje, že Slovensko získalo toto osemmiliónové vozidlo so zľavou: „Bežného smrteľníka by stála táto verzia Mercedesa jedenásť miliónov korún, niektoré typy, dovážané zo Stuttgartu, stoja aj dvanásť miliónov.“
Vozidlo nie je zaujímavé len svojou cenou, ale aj dĺžkou a vnútorným vybavením. Okrem šoféra a ochrankára, sediacich vpredu, sa v zadnej časti odvezú štyria ľudia, z ktorých dvaja sedia v protismere jazdy. Kabína vodiča je vyrobená tak, že sa dá od pasažierov oddeliť priehradkou, vzadu je potom samostatne nastaviteľná klimatizácia. Osobitnú ventiláciu má aj každé pasažierske miesto, sedadlá zo šedej kože sú nafukovateľné a vyhrievané.
Samozrejmosťou je možnosť ovládania audiosúpravy v priestore pre cestujúcich – na rozdiel od štandardných limuzín využívaných v šoubiznise tam však nie je minibar ani telefón. Vpredu je síce umiestnená malá obrazovka televízora, možnosť sledovania programu má však len vodič a aj to, pochopiteľne, len v čase státia. Autu však chýba zase štandardný navigačný systém. Podľa Packu je to preto, že vozidlom sa nejazdí do zahraničia: „Kládli sme väčší dôraz na bezpečnosť, ako na luxus.“
Automobil má aj neštandardné obranné a bezpečnostné prvky, z pochopiteľných dôvodov však nebýva zvykom, aby ich kompetentní špecifikovali. Zverejniteľné je čiastočné pancierovanie, zaujímavosťou je aj počet airbagov – v klasickom komerčnom BMW môžete mať šesť, v Mercedese Pullman je ich o dvadsať viac.
Najbezpečnejším miestom je, podobne ako pri iných typoch áut, to za vodičom, čo býva problémom pri návštevách – podľa protokolu je najčestnejším miestom sedadlo vpravo vzadu, ktoré však podľa expertov nie je tým bezpečnejším.
Vo vozidle je takisto zabudovaný systém na zameranie vozidla, vďaka čomu sa dá auto lokalizovať kdekoľvek na svete: „Takže sa nedá ukradnúť – jedine ak ukradnete aj kľúč.“ Tento však nie je kľúčom v štandardnej podobe, ide o minipočítač.
Ak niekto aj dokáže toto vozidlo ukradnúť bez kľúča, na to, aby sa ním niekam vôbec dostal, by musel vymeniť približne dvanásť dôležitých súčastí vozidla. Automobil preto nemusí byť poistený, poistka by bola totiž tiež nadštandardná – ročne by vyšla okolo stopäťdesiattisíc korún.
Do dnešného dňa má auto najazdených viac než šesťtisícpäťsto kilometrov, je totiž k dispozícii naozaj len v prípade diplomatických misií na Slovensku. Úrad ho plánuje používať minimálne pätnásť rokov.
MERCEDES PULLMAN dĺžka: 623 cm šírka: 190 cm
obsah motora: 5000 cm3
zrýchlenie: 7,5 s na 100 km/h
obsah nádrže: 100 litrov
hmotnosť: asi 2,5 tony.
maximálna rýchlosť: 250 km/h
bežná cestovná rýchlosť: 150 km/h
spotreba: 6 – 30 l / 100 km.
Auto má 330 koní.