Agentúrne texty sme o 22:00 nahradili autorským článkom SME
REJKJAVIK. Viaceré európske médiá priniesli informáciu, že najaktívnejšia islandská sopka Hekla krátko po 19:30 v pondelok vybuchla. Islandský meteorologický ústav potvrdil, že tieto informácie sa nezakladajú na pravde. Prvú správu priniesla islandská verejnoprávna televízia, ktorá mala omylom nasmerovanú kameru na pôvodnú sopku Eyjafjallajökull.
Sopka Hekla teda nevybuchla, sopka Eyjafjallajökull však zintenzívnila chrlenie dymu a popola. Podľa meteorológa Petra Jurčoviča sú akékoľvek odhady predčasné. "Je to sopka, raz chrlí viac, potom menej," povedal. Aj viacerí vulkanológovia sa zhodujú, že sopka môže striedať aktívnejšia obdobia s menej aktívnymi.
V článku nájdete:
- Nebo sa otvára. Európske vlády to vraj nezvládli
- Bratislava si trúfla až po Viedni
- Nuda na košickom letisku
- Kašeľ neprifúklo
- Popol mení plány, turnaje aj dovolenky
- Zájazdy sa končia spánkom na letisku
- ROZHOVOR: Pilot: Prach treba zmerať
- Sopka skrotla, škodí dobytku
- Režim svetových letísk v zahraničí (doplnené 23:59
Nebo sa otvára. Európske vlády to vraj nezvládli
PRAHA, LONDÝN, BRATISLAVA. Nebo nad Európou sa v pondelok po piatich dňoch obmedzení začalo otvárať, odlet povolili tretine plánovaných letov. Ministri dopravy Európskej únie sa cez videokonferenciu dohodli, že znížia obmedzenia leteckej dopravy a rozšíria oblasť, kde sa môže lietať.
Európska organizácia pre riadenie letovej premávky rozdelí priestor na tri zóny, v dvoch sa bude lietať. V prvej zóne sa lietať nebude pre vysokú hustotu sopečného prachu, v druhej zóne bude prach v nižších koncentráciách a jednotlivé štáty sa rozhodnú, či lety povolia, v tretej sa bude dať bežne lietať.
Európska komisia zvažuje aj peňažnú pomoc leteckým spoločnostiam.
Kliknite pre zväčšenie infografu.
Otvárali letiská Pokrok hlásili v našom regióne. Od poludnia fungovalo letisko v Prahe, prvé lietadlo smerovalo do Egypta. Letiská otvárali aj v Maďarsku či Poľsku. Sopečný mrak z Islandu však ďalej pokrýva väčšinu kontinentu, popol však už podľa vedeckých modelov nemá byť taký hustý.
Rozhodnutie zatvoriť vzdušné priestory v Európe, prečo dovčera zrušili celkovo najmenej 80tisíc letov, ostro kritizujú letecké spoločnosti. „Toto je európska hanba a európsky chaos,“ povedal šéf Medzinárodného združenia pre leteckú dopravu Giovanni Bisignani podľa BBC. „Rozhodnutiu, ktoré Európa urobila, chýbajú odhad rizika, konzultácie, koordinácia a vedenie,“ napadol štáty. Dodal, že obmedzenia spôsobili spoločnostiam väčšiu hospodársku stratu ako tie po teroristických útokoch z 11. septembra 2001. Podľa neho prišli denne aspoň o 200 miliónov dolárov.
Poškodil stíhačku NATO Testy, čo vykonali letecké spoločnosti, ukázali, že prach škodí lietadlám minimálne. Podľa nemenovaného amerického diplomata však popol poškodil motory stíhačiek NATO, ktoré cez mrak leteli.
Napriek zlepšeniu krajiny ako Veľká Británia či Holandsko zostávali uzavreté. Britom uviazlo v zahraničí 200tisíc občanov. Včera časť z nich začali zvážať tri lode Kráľovského námorníctva. Dnes by však už mali začať svoje letiská postupne otvárať aj v Británii.
Bratislava si trúfla až po Viedni Ráno letiská na východe v Košiciach a Poprade, poobede o 14.40 Bratislava. Nebo nad Slovenskom sa v pondelok postupne otváralo. Od poobedia vzdušný priestor predbežne otvorili na 36 hodín, Letecké prevádzkové služby budú vydávať jednotlivé letové povolenia.
Väčšina pravidelných letov by sa aj tak v utorok uskutočniť nemala. Írska nízkonákladová spoločnosť Ryanair zrušila všetky lety do stredy 13.00 h. Väčšiu šancu majú lety s dovolenkármi tak, ako to bolo dnes v Bratislave, kde vyrazilo ako prvé lietadlo o 18.00 h do Taby. Cestujúci tam včera čakali len v troch radoch - do Egypta, Prahy a Košíc. Parkovisko bolo takmer prázdne, na letiskovej ploche stojí viac lietadiel ako zvyčajne.
Mierne obavy prežívala dvojica dôchodcov, ktorí leteli za príbuznými do Prahy. „No, asi vedeli, prečo zavreli letisko. Keby to bolo bezpečné, tak ho nezatvárajú,“ hovoril starší pán. „Dúfame, že to prežijeme,“ smiali sa dvaja mladíci pred cestou do Egypta. Jeden z nich mal na tričku nápis „Fly die“ - leť, zomri.
Z viedenského letiska Schwechat, vzdialeného od Bratislavy len 50 kilometrov, sa lietalo už od rána. Ivana Beláňová z Leteckej meteorologickej služby v Bratislave tvrdí, že mrak popola bol aj nad rakúskym letiskom, takže jej nie je jasné, prečo rakúske letisko postupovalo inak.
Doteraz sa v dôsledku obmedzení neuskutočnilo na Slovensku 113 letov, čo ovplyvnilo približne 17-tisíc cestujúcich.
Nuda na košickom letisku Košické letisko bolo v pondelok popoludní ľudoprázdne. Nudil sa personál kaviarničky v budove terminálu, príslušníci hraničnej a cudzineckej polície, personál v check in i v požičovniach automobilov. Akurát pracovníčka Slovak Air Services si na nedostatok práce nemohla sťažovať. „Od rána som vybavila stopäťdesiat, možno dvesto telefonátov. Ľudia chcú vedieť, kedy poletí ich lietadlo."
V permanencii bola aj riaditeľka letiska Marta Horváthová. O deviatej ráno totiž po troch dňoch znovu otvorili vzdušný priestor nad východným Slovenskom. „Vzápätí pristálo lietadlo z Tbilisi. Muselo však čakať na otvorenie vzdušného priestoru nad Českou republikou. Po štrnástej hodine odletelo do Pardubíc."
V utorok by už mali letecké spoje medzi Košicami a niektorými destináciami fungovať podľa letového poriadku. Všetko však závisí na rozhodnutí leteckých spoločností. Aj preto vedenie letiska odporúča pasiažierom vopred sa informovať.
Jediným cestujúcim, ktorý si čakanie na večerný spoj do Prahy krátil od rána prezeraním internetu bol Claudio Ferracci. Talian žijúci v Maďarsku mal z Košíc cestovať do Prahy a odtiaľ do Barcelony, kde jeho spoločnosť pracuje na výstavbe mlyna.
„Podľa informácií na internete mali už dnes ráno fungovať letecké spoje z Košíc do Prahy. Volal som České aerolínie v Prahe, ale nikto nedvíhal. V Prahe si zrejme budem musieť zaplatiť hotel. Nie je to fér."
Kašeľ neprifúklo BRATISLAVA. V tejto chvíli bežnej populácii žiadne zdravotné riziko pre popol zo sopky nehrozí. Silnému padaniu popola zabraňuje intenzívne prúdenie vzduchu vo výške sopečného mraku. Rýchlosť prúdenia vzduchu vo výške šesť až deväť kilometrov sa včera pohybovala medzi 50 až 60 kilometrami za hodinu.
Pľúcni lekári však pripúšťajú, že je aj scenár, keď by mohol mrak spôsobiť zdravotné ťažkosti nielen chronicky chorým, ale aj zdravým ľuďom. Sopečný popol by však musel padať vo vysokej koncentrácii. Meteorológovia upokojujú, že nič také teraz nehrozí. Koncentrácia je nízka, potvrdil meteorológ Peter Jurčovič.
„Aj zdraví ľudia by mali problém s kašľaním,“ opisuje situáciu pri vysokej koncentrácii popola pneumológ Jaroslav Fábry zo Šrobárovho ústavu detskej tuberkulózy a respiračných chorôb v Dolnom Smokovci. Sopečný popol by dráždil oči, nos, dolné aj horné dýchacie cesty.
Oveľa horšie by dopadli ľudia s chronickými chorobami. „Popol by im mohol sťažiť dýchanie,“ vysvetľuje Fábry. Profesor Peter Krištúfek, vedúci katedry pneumológie a ftizeológie Slovenskej zdravotníckej univerzity v Bratislave nevylučuje, že zdravotný stav chronických pacientov „by sa v závislosti od závažnosti ich ochorenia mohol zhoršiť natoľko, že by to mohlo viesť až k skoršiemu úmrtiu“.
V prípade zvýšenej koncentrácie obaja odborníci radia nielen chronicky chorým ľuďom použiť ochranné rúška.
Popol mení plány, turnaje aj dovolenky
Vyschnú ruže aj orchidey BRATISLAVA. Slovensko nie je potravinovo závislé od leteckej dopravy, ako napríklad Veľká Británia, kde zásoby niektorých druhov ovocia a zeleniny vydržia maximálne do konca týždňa. U nás obchodníci riešia skôr voňavejšie problémy. Vypadávajú dodávky kvetov.
Pre paralyzovanú leteckú dopravu musí Európe nedovezené kvety z Latinskej Ameriky, Japonska či Afriky nahrádzať Holandsko. Zatiaľ stíha. „Čerpá sa zo zásob, tie sa však míňajú. Problém by mohol nastať od stredy a ku koncu týždňa, keď sa minú zásoby a bude sa čakať už len na dovoz,“ hovorí Ľuboš Ziman zo spoločnosti Flos Slovakia.
Z dodávok zatiaľ vypadli ruže z Kene, Ekvádoru a Kolumbie a tiež karafiáty, chýbať budú aj orchidey.
Ziman predpokladá, že sa výrazne zvýšia ceny ruží, hoci bežní spotrebitelia by to tak skoro pocítiť nemali. „Ak by aj dnes začalo fungovať letisko v Amsterdame, potrvá aspoň tri až štyri dni, kým sa dodávky dostanú do normálu,“ hovorí Ziman.
Stanislav Rakovský zo spoločnosti Ruža hovorí, že ruže z Latinskej Ameriky vydržia dlhšie čerstvé, na rozdiel od tých holandských nepotrebujú počas prepravy ani vodu. „Predpokladáme obnovenie dodávok na budúci týždeň,“ hovorí Rakovský.
Čerstvé dodávky rýb zatiaľ nechýbajú sushi reštauráciám v Bratislave. Väčšinou ryby dovážajú po zemi, niektoré z blízkej Viedne. Dodávatelia ich zatiaľ o zastavení dovozu neinformovali.
Diplomati si počkajú BRATISLAVA. Strata v tisícoch eur a polročná námaha, ktorá takmer celá vyšla nazmar. Pripraviť konferenciu o medzinárodnej bezpečnosti GLOBSEC, ktorú od roku 2005 v Bratislave organizuje Slovenská atlantická komisia, je práca na mesiace. Objednať konferenčné miestnosti, ubytovanie, občerstvenie. Do dvoch dní stretnutí treba stlačiť nabité diáre politikov a bezpečnostných analytikov. Konferencia sa mala konať od včerajšieho večera a dnes, no museli ju odvolať.
Kúdoly prachu posadili na zem lietadlá aj vrtuľníky. Z Islandu je mesačná krajina. FOTO – SITA/AP
Najväčším problémom bude nájsť spoločný voľný termín v kalendároch ministrov, napríklad zladiť šéfa bulharskej diplomacie Nikolaja Mladenova a nášho ministra zahraničia Miroslava Lajčáka s rôznymi bezpečnostnými odborníkmi ako Giancarlo Aragona, ktorý spolu s generálnym tajomníkom NATO pripravuje novú stratégickú koncepciu organizácie.
Organizátori už hľadajú nový vhodný termín, konferenciu to však zrejme posunie až na jeseň. Popol zo sopky urobil Slovenskej atlantickej komisii takmer 20-percentný škrt cez rozpočet, získaný čas chce ale využiť aj na to, aby stratu nahradila a program ešte vylepšila.
Situácia sa skomplikovala aj medzinárodnému veľtrhu kvetín a záhradníctva Flóra, ktorá má byť cez víkend v Bratislave.
„Kvet flóry, ktorý bude predstavený vo štvrtok, nám mali dopraviť z Austrálie. Keďže doprava stojí, museli sme nájsť náhradu,“ hovorí Marek Spevák zo záhradného centra Kulla, ktoré výstavu organizuje. Organizátorom sa napokon podarilo získať identický črepníkový kvet z Talianska.
Športovci presadli na vlak a autobus BRATISLAVA. Dvadsaťpäťhodín cestoval slovenský tenista Filip Polášek do Španielska, aby sa zúčastnil na turnaji v Barcelone. Lietadlom to z Viedne trvá desaťnásobne menej. Pre problémy v doprave nebude náš tenista hrať v štvorhre so stabilným partnerom Čechom Martinom Dammom, ktorý uviazol v Amerike, ale s Pakistancom Aisamom-Ul-Haqom Qureshim. „Je to iba na tento jeden turnaj,“ povedal Polášek pre agentúru SITA.
S rovnakými problémami sa borí veľa športovcov, ktorí štartujú na podujatiach v Európe. Všetci, čo mohli, presadli z lietadiel do autobusov a vlakov. Napriek cestovným problémom žiadne z významných podujatí či ligových zápasov neboli zrušené.
Podľa plánu sa tento týždeň odohrajú aj semifinálové zápasy futbalovej Ligy majstrov a Európskej ligy. Aj keď tímy museli na zápasy cestovať autobusmi dva dni.
Ohrozené by nemali byť ani víkendové zápasy Pohára federácie. Slovenské tenistky nastúpia proti Srbkám. Je však pravdepodobné, že budú hrať bez najlepšej hráčky Daniely Hantuchovej. Uviazla v americkom Charlestone, rovnako ako jej súperka Srbka Jelena Jankovičová.
Príprava hokejovej reprezentácie by mala tiež pokračovať podľa plánu a v stredu by mal tím odletieť na turnaj do Bieloruska.
Zájazdy sa končia spánkom na letisku
Cestovky rušia exotické zájazdy. V lete by niektoré asi skrachovali.
BRATISLAVA. Cesta domov trvala päťdesiat hodín, namiesto soboty popoludní sa vrátili v nedeľu večer. Takto sa vrátili klienti cestovnej kancelárie Bubo zo Singapuru. „To sme mali veľké šťastie, že sa nám podarilo vzlietnuť tesne pred zrušením letov do Európy,“ vraví jeden z cestujúcich Tomáš Valach.
Návrat sa skomplikoval pri prestupe v Dubaji. Na let do Viedne sa už pre sopečný prach nedostali. „Aerolinky na takúto situáciu neboli pripravené, na letisku vládol chaos a nám sa len vďaka šťastnej náhode podarilo po jedenástich hodinách dostať do lietadla do Ríma.“ Tam po nich poslali autobus.
Uviazli v Egypte Podobne na letiskách po celom svete improvizujú aj ďalší slovenskí turisti, obchodníci, úradníci či športovci. Naše ministerstvo zahraničných vecí hovorí o „niekoľkých tisícoch“.
Zrejme najväčší podiel tvoria práve dovolenkári v exotických krajinách. Pobyt si museli predĺžiť napríklad klienti CK Bubo v Austrálii, na Srí Lanke, v Mexiku či na Kube. Cestovná kancelária sa podobne ako v prípade dovolenkárov zo Singapuru snaží aj ďalších klientov dostať do Európy, odkiaľ by už domov mohli docestovať i po zemi.
„Je to najväčšia letecká katastrofa od druhej svetovej vojny, takže je to obrovský chaos,“ hovorí Jozef Zelizňák z CK Bubo.
Ďalším cestovným kanceláriám uviazli dovolenkári najmä v Egypte. Satur musel neplánovane predĺžiť dovolenku 171 klientom, CK Kartágo spolu s ďalšími menšími kanceláriami 178 ľuďom. „Zabezpečili sme im na naše náklady transfer naspäť do hotela, ubytovanie i stravu,“ povedala Silvia Ladvenicová z Kartago Tours.
Zrušené zájazdy Dovolenkári sa majú z Egypta vrátiť v utorok. Vyzdvihnúť ich má chartrový let, ktorý včera dostal povolenie na odlet z Bratislavy.
Predbežné škody cestovné kancelárie zatiaľ vyčíslené nemajú. Okrem nákladov na predĺžené pobyty museli viaceré zrušiť aj niektoré zájazdy. „Piatkový turnus do Egypta nám neodletel, ľuďom sme ponúkli iné termíny, niektorí už dovolenky zrušili,“ povedala Gabriela Kohútová z CK Medina.
„Zrušili sme už zájazdy do Mexika, Las Vegas, New Yorku, Škótska, Vietnamu a včera aj expedíciu na Madagaskar. Odcestovať zatiaľ nemohlo 150 ľudí,“ hovorí aj Zelizňák z CK Bubo.
Michal Piško
Pilot: Prach treba zmerať
Kapitán Klein hovorí, že zrušenie letov nevychádza z exaktného merania.
Sú riziká preletu sopečným mrakom také veľké, že stojí za to zastaviť dopravu?
„Riziká preletu mrakom sú obrovské. Motormi Boeingu 737 či Airbusu A-320 pretečú za každú hodinu letu desiatky miliónov litrov vzduchu. Keď je v ňom aj malé percento prachu, znamená to obrovské riziko poškodenia motora. Keďže sa lopatky motora točia veľkou rýchosťou a rozžeravené prachové čiastočky sa na neho nalepujú, zvyšuje sa teplota turbíny. Motor by sa mohol prehriať. Posádka by musela znížiť výkon a možno aj vypnúť motor, aby sa nezničil. Prach môže poškodiť okná i časť systémov merania.“
Čo sa pri prelete mrakom deje v lietadle?
„Pilot cíti v kabíne zápach podobný sírovému a splodiny pripomínajúce horenie. Mal by zaznamenať zvýšenie teploty výstupných plynov z turbíny. Mohol by spozorovať Eliášove ohne – záblesky podobné ohňu či elektrickým výbojom na trupe a krídlach.“
Čo by mal urobiť?
„Otočiť o 180 stupňov a najkratšou trasou sa dostať zo zamorenej oblasti.“
Existujú na to štandardné postupy?
„Áno. V postupoch je kapitola s názvom Vulkanický popol. Opísané to majú piloti Boeingov, Airbusov aj iných lietadiel.“
Stáva sa to často?
„Takéto riziká sú v Tichomorí, ale aj v okolí Etny, živej sopky. Ale často sa to nestáva.“
Hrozí riziko aj vrtuľovým lietadlám a vrtuľníkom?
„Aj vrtule poškodzuje prach, hoci menej. Aj vrtuľové lietadlá potrebujú vzduch, hoci prietok vzduchu cez ich motory je menší a ich piestové motory umožňujú filtráciu vzduchu. Pri dopravných lietadlách sa však väčšinou filtrácia nepoužíva, pretože sa nerátalo s tým, že budú lietať mechanicky znečisteným vzduchom.“
Pomohli by konštrukčné zmeny lietadiel?
„Nie. Proces spaľovania je raz taký. Iba vesmírne rakety si okysličovadlo nosia so sebou.“
Nie je zastavenie leteckej premávky zbytočne opatrné?
„Každá vláda má dosah na armádu, meteorologické služobne a nikde sa nikto nepokúsil urobiť merania skutočného množstva prachových častíc v ovzduší. Tie sú ťažko detekovateľné, ale možno by to dokázali. Vychádza sa hlavne z počítačového modelu prúdenia vzduchu a podľa toho sa prítomnosť častíc v ovzduší odhadovala.“
Viedeň včera lietala od rána, Bratislava až od popoludnia. Sú od seba 50 kilometrov. V čom je rozdiel?
„To nechápem. Samozrejme, je mnohonásobne horšie, keby padlo lietadlo, než stav, keď sú všetky na zemi. No nemôžeme na pol roka úplne odpísať letectvo, ak sopka bude chrliť popol. Treba urýchlene pracovať na systéme objektívneho merania v jednotlivých oblastiach.“
Preháňa sa to teda?
„Žiadny spád popolčeka som nevidel. Na začiatku som to privítal ako rázne rozhodnutie.
Ale už by sa to malo overiť exaktnejšie než počítačovým modelom.“
Holanďania už robili testovacie lety. Je to riziková vec?
„Asi vedia, čo robia.“
Prečo Medvedev mohol priletieť na pohreb poľského prezidenta a Obama nie? Iba preto, že jeden mal ísť z Východu a druhý zo Západu?
„Rozdiel medzi letom z Moskvy do Krakova a cestou z Washingtonu je i v tom, že ruské meteorologické pozorovania boli pre let aktuálne. Predpoveď pre 10-hodinový let je oveľa komplikovanejšia.“
Miroslav Kern
Sopka skrotla, škodí dobytku
REYKJAVÍK, BRATISLAVA. Európa a letecké spoločnosti môžu oslavovať. Včerajšia erupcia islandskej sopky Eyjafjallajökull spôsobila, že sopečný popol už nestúpa do vyšších vrstiev atmosféry, odkiaľ ho vietor niesol smerom nad európsky kontinent.
Po včerajších výbuchoch sopka chrlila popol len do výšky dvoch kilometrov. Priamo tak ohrozovala najmä domácich Islanďanov, ktorí boli väčšiny prejavov vulkanickej činnosti doteraz ušetrení. Letisko v Reykjavíku napríklad zostávalo otvorené.
Dobré správy z Islandu „Situácia je definitívne lepšia, než bola v sobotu,“ povedala podľa agentúry Reuters Urdur Gudmundsdottirová, hovorkyňa islandského ministerstva zahraničia. Vedci chceli navyše včera okolo sopky preletieť a zistiť, či nevidno stopy lávy. To by znamenalo, že vulkán už nebude prekvapovať explóziami. „Láva je dobrá, pretože potom nebude vznikať popol,“ vysvetľuje Hjorleifur Sveinbjornsson, geológ z islandského Meteorologického úradu.
Dobytok sa na islandských pasienkoch nenapasie. FOTO – SITA/AP
Nové okolnosti sú však nebezpečné pre dobytok na Islande. Sopečný popol po včerajšej erupcii obsahuje množstvo fluóru, ktorý sa usadzuje v podobe nebezpečných zlúčenín. Vdychovanie takéhoto popola, či v prípade zvierat konzumácia kontaminovanej trávy, môže viesť k vnútornému krvácaniu, vypadávaniu zubov či poškodeniu kostí.
Už teraz niektoré oblasti na juh od sopky Eyjafjallajökull pokrýva asi desaťcentimetrová vrstva takéhoto popola. Úrady preto vyzvali obyvateľov, aby utesnili svoje domy aj maštale a zvieratám nosili vyhovujúcu vodu a potravu. Zakázali tiež farmárom hľadať zvieratá, ktoré sa splašili a ušli.
Vedci: Bude horšie Optimizmus zo zlepšenia situácie medzitým schladili vedci. Vraj sa máme pripraviť na častejšie a ešte silnejšie erupcie. Island sa zrejme dostáva do fázy aktívnejšej sopečnej činnosti. Aktuálne erupcie môžu byť len začiatkom.
„Vulkanická aktivita na Islande nasleduje periodicitu okolo päťdesiat až osemdesiat rokov,“ povedal pre magazín New Scientist Thorvaldur Thordarson, expert na islandské vulkány z britskej University of Edinburgh. Narastajúca aktivita posledných rokov podľa neho naznačuje príchod obdobia s väčším množstvom erupcií, ktoré môže trvať vyše polstoročia a sprevádzať ich môže aj zemetrasenie.
Tomáš Prokopčák
Režim letísk v niektorých krajinách
ČESKÁ REPUBLIKA - Vzdušný priestor a letiská otvorené dnes o 12.00 h SELČ.
ČIERNA HORA - Letiská sú otvorené.
BELGICKO - Letiská zatvorené do utorka 08.00 h SELČ, potom môžu na letisku len pristávať stroje. Od 14.00 h SELČ budú môcť niektoré leitadlá aj odletieť. Letecké spoločnosti mali povolené vrátiť lietadlá do Belgicka bez pasažierov alebo nákladu.
BOSNA A HERCEGOVINA - Letiská otvorené.
BRITÁNIA - Britský vzdušný priestor začne obnovovať lety v utorok od 08.00 h SELČ (06.00 GMT).
BULHARSKO - Celý vzdušný priestor a všetky letiská sú otvorené.
DÁNSKO - Vzdušný priestor otvorený pre lety nad 10.800 metrov. Vzdušný priestor pod touto výškou je zatvorený celý dnešný deň.
ESTÓNSKO - Vzdušný priestor zatvorený najmenej do dneška do 20.00 h SELČ. Tranzitné lety povolené nad nadmorskou výškou 6,5 kilometra.
FÍNSKO - Hlavné letisko Helsinki-Vantaa zatvorené dnes od 19.00 h SELČ. V prevádzke bolo od 14.00 h SELČ do 19.00 h SELČ.
FRANCÚZSKO - Letiská severne od priamky Nice-Bordeaux zostávajú zatvorené najmenej do utorka rána do 08.00 h SELČ. Letecká spoločnosť Air France vyhlásila, že nedeľné testovacie lety z Paríža do Toulouse prebehli bez problémov; testy pokračujú.
HOLANDSKO - Z Amsterdamu oštartovali tri lety v pondelok po 20.00 SELČ. Lietadlá smerovali do New Yorku, Šanghaja a Dubaja.
ÍRSKO - Vzdušný priestor zatvorený dnes najmenej do 14.00 h SELČ. Ryanair, európsky najväčší nízkonákladový prepravca, zrušil všetky lety do a zo severnej Európy najmenej do stredajšieho poludnia. Spoločnosť Aer Lingus plánuje v utorok vykonávať všetky transatlantické lety a väčšinu európskych letov od 14.00 h SELČ.
LITVA - Vzdušný priestor otvorený.
LOTYŠSKO - Vzdušný priestor zatvorený najmenej do dnešného dňa do 20.00 h SELČ. Tranzitné lety povolené nad nadmorskú výšku šiestich kilometrov.
LUXEMBURSKO - Vzdušný priestor zatvorený dnes do 20.00 h SELČ.
MAĎARSKO - Vzdušný priestor úplne otvorený dnes o 12.00 h SELČ.
NEMECKO - Vzdušný priestor zostane pravdepodobne zatvorený do utorka do 14.00 h SELČ.
NÓRSKO - Vzdušná doprava je obnovená nad väčšinou územia a malo by tak byť najmenej do polnoci.
POĽSKO - otvorilo štyri letiská vrátane varšavského a krakovského.
RAKÚSKO - Letiská otvorené dnes o 06.00 h SELČ (04.00 h GMT).
RUMUNSKO - Hlavné letisko v Bukurešti je otvorené od 14.00 SELČ.
RUSKO - Všetky letiská sú otvorené. Aeroflot lieta do USA cez Severný pól.
SRBSKO - Letiská sú otvorené.
ŠPANIELSKO - 17 letísk je otvorených.
ŠVAJČIARSKO - Zákaz letov platí najmenej do utorka 08.00 h.
ŠVÉDSKO - Vzdušný priestor je otvorený pre lety severne od línie siahajúcej od Göteborgu po Štokholm.
TALIANSKO - Severný vzdušný priestor do 6700 metrov znovu zatvorený najmenej do utorka do 08.00 h SELČ. Dnes bol vzdušný priestor na krátke dve hodiny otvorený.
TURECKO - Všetky letiská sú otvorené. Lietadlám lietajúcim z miest Samsun, Sinop a Zonguldak sa odporúča nelietať vo výške nad 6000 metrov.
UKRAJINA - Kyjevské letisko Boryspiľ je otvorené.
tasr
Autor: knm, mk