SME

Pilot tupoleva: Tretíkrát sa nemali pokúšať pristávať

Pilot tupoleva bývalých Slovenských aerolínií hovorí, že ak sa nezdarí pristáť na druhý pokus, mali by to piloti vzdať. Ďalší pilot pripomína, že lietadlo bolo vojenské a teda riadilo sa inými štandardmi ako pri preprave civilov.

Tento Tupolev 154 s registráciou 102 patrí do štátnej letky Poľskej republiky. Vzhľadom presne rovnaký havaroval v sobotu ráno v ruskom meste Smolensk.Tento Tupolev 154 s registráciou 102 patrí do štátnej letky Poľskej republiky. Vzhľadom presne rovnaký havaroval v sobotu ráno v ruskom meste Smolensk. (Zdroj: PRE SME - ROBERT ŠRAMO)

Pilot tupoleva bývalých Slovenských aerolínií hovorí, že ak sa nepodarí pristáť na druhý pokus, mali by to piloti vzdať. Ďalší pilot pripomína, že lietadlo bolo vojenské, a riadilo sa teda inými štandardmi, ako platia pri preprave civilistov.

BRATISLAVA. „V lietadle bol veľmi kvalitný autopilot, ktorý už v čase vzniku lietadla, dokázal automaticky pristáť za zníženej dohľadnosti okolo štyristo metrov," hovorí pilot Vladimír Klein. Lietal na typovo rovnakom lietadle, ako to, ktoré slúžilo poľskému prezidentovi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Otázka podľa neho znie, čím bolo vybavené lietadlo a čím letisko. „Ak v lietadle bolo nainštalované zariadenie na automatické priblíženie v nízkej viditeľnosti a na letisku nie, mohol to byť problém. Zdôrazňujem, že je to ťažké odhadnúť, pretože výbava tupolevov sa dopĺňala postupne."

Ak v určitom momente dráhu nevidí, musí lietadlo zdvihnúť Niekoľko pokusov pristáť v kombinácii s nízkou viditeľnosťou mohli spôsobiť tragédiu na ruskom vojenskom letisku Smolensk. „Trikrát sa nemali pokúšať pristáť," myslí si. „Je taká poučka, že raz, ešte raz, ale na tretíkrát už nie."

„Pilot sa pripravuje na let s tým, že palivo vyrátajú z doletu, trasy, prípadného vyčkávania, ale musia rátať aj s odklonom na blízke letisko po trase," vysvetľuje pilot Peter Ondrušek.

SkryťVypnúť reklamu

Priblíženie na letisko v zníženej viditeľnosti sa delí na niekoľko fáz. Posledná sa volá bod nevydareného priblíženia. „V tomto bode je to posledná výška, z ktorej musí byť viditeľná dráha. Ak nie je, piloti musia lietadlo zdvihnúť," vysvetlil Ondrušek.

Najdôležitejšie informácie o havárii lietadla Ďalšie informácie o poľskej tragédii: Poľsko čakajú predčasné voľby

Slovenskí politici kondolujú

Poľsko prišlo aj o guvernéra národnej banky

Lech Kaczynski na fotografiách

Kaczyński - antikomunista, kritik Ruska a silnej únie

Bratislavčania už nosia kvety k poľskej ambasáde

Poľská tragédia zasiahla aj susedov z Kysúc

Nešťastie pocítila aj poľská ekonomika. Zomrel guvernér jej národnej banky

Magda Vášáryová stratila v lietadle priateľov

SkryťVypnúť reklamu

„Znížená viditeľnosť znamená, že dopredná viditeľnosť (viditeľnosť pred sebou) je nižšia ako 1500 metrov," vysvetľuje Ondrušek. Každé letisko však má svoje štandardy, v Bratislave sa znížená viditeľnosť vyhlasuje pri doprednej viditeľnosti nižšej ako 1200 metrov.

„Keď sa vyhlási, tak existujú špeciálne procedúry, ktoré musí dodržiavať lietadlo aj letisko. Štandardy pre vojenské lety a letiská sú však trochu iné."

Piloti pre špeciálnych pasažierov sú pod tlakom Piloti, ktorí lietajú pre špeciálnych pasažierov, ako biznismeni či politici, sú podľa Kleina pod väčším tlakom ako piloti civilných lietadiel. „Keď civilný pilot urobí niečo zle pri pristávaní, systém kvality aerolínií by ho mal odhaliť. Na pilotov špeciálnych letov je kladený tlak, aby pristáli."

SkryťVypnúť reklamu

Ruské lietadlá z Tupolevových konštrukčných kancelárií boli pri svojom zrode nadčasové „Na svoju dobu malo výborný systém riadenia," hovorí Klein. Ich konštrukcia bola silná, preto napríklad v minulosti nemali kyslíkový systém. „Inžinieri nikdy nerátali s dekompresiou, pretože lietadlo by pri svojej konštrukcii mohlo ešte kus letu vydržať." Tupolev pritom patrí k najrýchlejším dopravným lietadlám na svete.

Kazovosť podľa neho viac súvisí s údržbou ako s typom lietadla. „V Slovenských aerolíniách sme mali tupolevy, ktoré často poruchy nevykazovali," vysvetlil.

Portál aviation-safety.net eviduje spolu 66 havárií Tupoleva 154, vrátane tej dnešnej. K najväčším patrí havária Caspian Airlines vlani v júli so 168 obeťami, pri nehode aerolínií Pulkovo v roku 2006 zahynulo 170 ľudí. Za posledných desať rokov portál eviduje 13 nehôd. Pri deviatich z nich prišli o život cestujúci.

SkryťVypnúť reklamu

Tragický let: chyba pilotov či techniky

Stále nie je jasné, čo stálo za tragickým pádom lietadla s poľským prezidentom a ďalšími vysokými predstaviteľmi krajiny. Podľa Rusov piloti neposlúchli riadiacu vežu.

Ľavé krídlo sa zachytilo o strom, lietadlo spadlo na zem a rozpadlo sa na kusy. Nedošlo k výbuchu. Plamene začali horieť až po páde stroja.

To je základný opis tragédie, ako ho udávajú svedkovia a ruské úrady. V havárii lietadla pri ruskom meste Smolensk zahynul poľský prezident Lech Kaczyński s manželkou a mnohými významnými osobnosťami krajiny. Príčina pádu stroja zostáva nejasná. Diskutuje sa o tom, či došlo k chybe pilotov alebo techniky.

Faktom je, že podmienky na pristátie neboli dobré. V okolí letiska v čase pristátia panovala hustá hmla. Ako uviedol pre denník Gazeta Wyborcza nemenovaný vojenský expert, pol hodinu pred haváriou sa na rovnakom letisku snažilo pristáť vojenské lietadlo Il-76 letiace z Moskvy, ktoré na palube viezlo funkcionárov FSB. Podľa zdrojov denníka stroj riadil pilot zo Smolenska, ktorý dobre poznal tunajšie podmienky. Po dvoch neúspešných pokusoch o pristátie, išiel pristáť späť do Moskvy.

SkryťVypnúť reklamu

Posádka opakovane neposlúchla kontrolóra

Pre hmlu radila riadiaca veža pristáť v Minsku aj pilotom prezidentského špeciálu. „Posádka lietadla niekoľkokrát neposlúchla rozkaz kontrolóra letu," povedal novinárom zastupujúci šéf ruského letectva Alexander Aljošin. Podľa neho už 50 kilometrov od letiska im pre zlé poveternostné podmienky neodporučovali pristáť. Tí sa však rozhodli o to pokúsiť, čo však nie je nič zvláštne.

„Lietadlo začalo pristávať vo výške 100 metrov a vzdialenosti dvoch kilometrov. Keď boli asi 1500 metrov, veža ich varovala, že lieta dlo zostupuje príliš rýchlo. Šéf letu im odporučil, aby dali lietadlo do horizontálnej polohy. Keď neposlúchli, prikázal im, aby pristáli na druhom letisku," povedal podľa gazeta.pl Aljošin. Dodal, že na vojenských letiskách je povinnosťou pilotov poslúchnuť rozkaz veže.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prvých správ sa piloti pokúšali pristáť až štyri krát. „Vzhľadom na to, možno povedať, že samo lietadlo bolo technicky v poriadku," povedal pre poľskú agentúru PAP Dariusz Sobczyński. „Väčšinou sa po druhom pokuse rozhodnú piloti pristáť na náhradnom letisku," dodal.

Lietadlo bolo v dobrom stave

„Trajektória letu ukazuje, že odchýlenie od štartovacej dráhy nebolo len čo sa týka výšky ale aj šírky. Išli 150 metrov od miesta, kde mali pristáť," povedal novinárom podľa ruskej agentúry RIA Novosti ruský minister pre mimoriadne udalosti Sergej Šojgu.

Lietadlo sa chystalo pristáť na letisku v priemyselnom predmestí Smolenska, ktoré slúžilo ako vojenské letisko a nemá navigačný systém pristávania. Ruskí vyšetrovatelia už našli čierne skrinky.

SkryťVypnúť reklamu

Samotné lietadlo pri tom bolo v dobrom stave. Tupolev 154-M mal nalietaných 5004 hodín a vykonal 1832 pristátí. „Pre lietadlo tejto triedy to nie je veľa," povedal pre poľskú tlačovú agentúru PAP Alexej Gusev riaditeľ ruskej leteckej základne Aviakor v Samare. Práve tu prešiel v decembri minulého roku havarovaný stroj generálnou opravou. Odvtedy lietadlo nalietalo ďalších 124 hodín.

„Lietalo normálne, žiadne sťažnosti neboli," povedal Gusev denníku. Aj piloti, ktorí s ním leteli naspäť do Poľska, boli podľa neho spokojní. Gusev dodal, že opravovali aj všetky motory lietadla.

Tomáš Vasilko

Tu-154 je najlepšie predávaný ruský stroj

Lietadlo typu Tupolev Tu-154, v ktorom v sobotu zahynul poľský prezident Lech Kaczynski, bolo veľmi obľúbené a taktiež spoľahlivé. Lietadlo vyrábali vo vtedajšom Sovietskom zväze od konca 60. rokov až do polovice 90. rokov 20. storočia. Celkovo ich zostrojili viac ako tisíc.

SkryťVypnúť reklamu

Tu-154 má podobné charakteristiky ako Boeing 737 a pojme až 180 pasažierov. Trojmotorový prúdový stroj, ktorý dokáže vyvinúť rýchlosť až 850 kilometrov za hodinu, bol najlepšie predávaným ruským lietadlom spomedzi všetkých.

Posledná havária stroja Tu-154 sa stala minulý rok v júli, keď stroj leteckej spoločnosti Caspian Airlines havaroval na severe Iránu. Nehodu vtedy nikto neprežil. Podobná tragédia sa stala na Ukrajine v auguste 2006, keď sa pilot snažil preletieť cez búrku. O život prišli všetci pasažieri.

Tupolev 154 havaroval aj v roku 2001 na Sibíri a auguste 1996 na Špicbergoch. Pri oboch nehodách zahynulo celkovo takmer 300 ľudí.

sita

Odkaz Poliakom

Napíšte odkaz, ktorý by ste dali Poliakom v tejto situácii. Pošlite ho emailom na citatelia@smeonline.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Publikujeme ho na stránke citatelia.sme.sk.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 268
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 083
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 264
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 666
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 051
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 837
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 633
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 554
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kanadský premiér Mark Carney.

Spolupracovať chce aj Čína.


TASR
Francúzsky minister zahraničných vecí Jean-Noël Barrot.

Barrot vyjadril nádej, že rokovania budú mať úspech.


TASR
Ilustračné foto.

Postihnutými miestami v Grónsku boli odľahlé regióny.


TASR 2
Americký prezident Donald Trump počas zasadnutia vlády, vľavo minister zahraničných vecí Marco Rubio.

Vojnu na Ukrajine sledujeme minútu po minúte.


a 5 ďalší 6

Sportnet

Luka Radivojevič v zápase Slovensko - Fínsko na MS v hokeji do 18 rokov 2025.

Vo výbere najlepších nováčikov zámorskej juniorky sa objavili dvaja Slováci, ktorí bojujú aj na MS v hokeji do 18 rokov 2025.


Max Gildon.

Disciplinárka mu odložila trest.


TASR
Futbalisti Arsenalu po vyradení Realu Madrid.

Semifinále Ligy majstrov štartuje úvodnými zápasmi.


TASR
Futbalisti ŠK Slovan Bratislava sa tešia po postupe do hlavnej fázy Ligy majstrov.

Prišli milióny, ktoré v dejinách Slovenska nemajú obdobu.


SkryťZatvoriť reklamu