BRISBANE.
Mazut následne odvezie iná loď, aby nedošlo k jeho úniku do mora a ďalšiemu ohrozeniu citlivého ekosystému. "Je to náročná akcia, ktorá nepotrvá hodiny, ale dni," povedal Patrick Quirk z námorného úradu austrálskeho štátu Queensland.
Loď Šeng Neng 1 vezúca okrem uhlia aj 950 ton mazutu nabehla na plytčinu 3. apríla. Do mora unikli približne štyri tony mazutu, ktorý sa podarilo rozložiť pomocou chemikálií. Napriek tomu však došlo k znečisteniu niekoľkokilometrového úseku koralovej bariéry.
Takmer týždeň po havárii sa za ňu ospravedlnil aj čínsky vlastník plavidla. Spoločnosť Shenzhen Energy Transport v dnes zverejnenom vyhlásení uviedla, že ľutuje chybu posádky a uznáva ekologický a hospodársky význam Veľkej koralovej bariéry.
Zároveň však odmietla obvinenia, že úrady informovala o nešťastí neskoro: "Šen Neng 1 nabehla na plytčinu 3. apríla o 17.05 h. Austrálskemu centru pre koordináciu záchranných akcií to bolo oznámené o 17.10 h."
V Číne registrovaná 230 metrov dlhá loď Šen Neng 1 narazila koralovú bariéru v plnej rýchlosti v momente, keď sa o 15 kilometrov vychýlila z určenej plavebnej dráhy.
Vlani v marci nabehla na plytčinu pri východnom pobreží Austrálie loď Pacific Adventurer registrovaná v Hongkongu. Z jej trupu unikla nafta, ktorá znečistila veľké časti pláží.