Praha 8. apríla (TASR) - Letisko Praha chce predbehnúť viedenské letisko a pripraviť ho o pozíciu regionálneho dopravného uzla. Plánuje preto vybudovať novú dráhu a zvýšiť kapacity na vybavenie cestujúcich. Informuje o tom agentúra Bloomberg.
"Našou dlhodobou stratégiou je, aby letisko v Prahe nebolo len cieľovou destináciou, ale regionálnym dopravným uzlom pre pasažierov, ktorí smerujú do krajín strednej a východnej Európy," uviedol člen predstavenstva Jiří Pos. "Nemáme v úmysle konkurovať Frankfurtu nad Mohanom alebo Mníchovu, ale poraziť Viedeň je reálny cieľ," dodal.
Letisko Praha, nazývané tiež Ruzyň, plánuje v priebehu desiatich rokov investovať zhruba 20 miliárd Kč (792,39 milióna eur) do výstavby novej pristávacej a štartovacej dráhy a rozšírenia kapacít pre vybavenie cestujúcich.
Vedenie Ruzyne odhaduje, že do roku 2015 vybaví 16 miliónov pasažierov ročne a v roku 2020 využije služby letiska už 20 miliónov cestujúcich. Vychádza pritom z predpokladu, že počet pasažierov sa každý rok zvýši o 5 %. Na ilustráciu, vlani aj napriek recesii v leteckej doprave pristálo, alebo odletelo z Ruzyne 11,6 milióna cestujúcich. To je síce menej ako 12,6 milióna pasažierov v roku 2008, ale Viedeň zažila ešte väčší prepad, a to na 8,3 milióna z 19,7 milióna pasažierov v roku 2008.
Kľúčovým faktorom na dosiahnutie ambicióznych plánov Letiska Praha je zavedenie nonstop letov do vzdialených krajín, ako sú Čína, Vietnam či USA. Ruzyň už o tom údajne rokuje s piatimi aerolíniami. Aj nové spojenie s Dubajom vďaka leteckej spoločnosti Emirates by mohlo zvýšiť počet cestujúcich o približne 100.000 osôb ročne.
"Pražské letisko má rovnaké regionálne výhody ako viedenské," domnieva sa Bernd Maurer, analytik Raiffeisen Centrobank vo Viedni.
Ruzyň je jediným letiskom v strednej a východnej Európe, ktoré využívajú najmä letecké spoločnosti združené v aliancii Sky Team, ako sú napríklad Delta, tretie najväčšie aerolínie v USA, Korean Air Lines, či ruský Aeroflot alebo francúzsko-holandská spoločnosť Air France-KLM. Členovia rivalskej Star Alliance, napríklad Lufthansa či Air Canada využívajú práve viedenské, frankfurtské alebo varšavské letiská.
Informovala o tom agentúra Bloomberg.
(1 EUR = 25,240 CZK)