Washington 6. apríla (TASR) - Nedostatočne nahustené pneumatiky viedli k havárii lietadla Learjet v americkom štáte Južná Karolína pred 18 mesiacmi, pri ktorej zahynuli štyria ľudia a vážne zranenia utrpel bubeník skupiny Blink 182 Travis Barker, ako aj populárny dídžej Adam Goldstein známy ako DJ AM. Informovali o tom dnes federálni bezpečnostní vyšetrovatelia. Varovali, že môže ísť o veľmi rozšírený problém u komerčných lietadiel.
Vyšetrovatelia z amerického Národného úradu pre bezpečnosť dopravy (NTSB) na verejnom stretnutí uviedli, že vyšetrovaním dospeli k záveru, že prevádzkovatelia charterových letov si neuvedomujú, ako rýchlo môžu pneumatiky niektorých strojov stratiť tlak, a nekontrolujú ho dostatočne často.
Bubeník kalifornskej punk-rockovej skupiny Blink 182 Travis Barker a DJ AM 19. septembra 2008 práve skončili koncert v Columbii v Južnej Karolíne a vzlietli z miestneho letiska v prenajatom lietadle s dvoma členmi Berkerovho štábu aj dvoma pilotmi. Keď sa Learjet 60 hnal po vzletovej dráhe rýchlosťou 240 km/h, explodovali všetky štyri jeho pneumatiky. Kusy pneumatík vo veľkej rýchlosti narazili do stroja a poškodili jeho hydraulický systém. Kvôli tomu zlyhali brzdy lietadla, ktoré zišlo z dráhy, prehnalo sa päťprúdovou cestou, narazilo do násypu a pohltili ho plamene.
Charterová spoločnosť Global Exec Aviaton, ktorá lietadlo prevádzkovala, odhadla, že posledná kontrola tlaku v pneumatikách bola vykonaná tri týždne pred nehodou. Tento typ pneumatík lietadla však stráca približne dve percentá svojho tlaku denne a ak sa neudržujú, je nutné ich vymeniť po ôsmich dňoch, vyhlásili vyšetrovatelia.
Barker a Goldstein prežili ako jediní ľudia na palube lietadla. Rok po nehode Goldstein zomrel na predávkovanie drogami.
Barker a členovia rodiny jeho bodyguarda Charlesa Monroea, ako aj jeho asistenta Chrisa Bakera, ktorí pri havárii zahynuli, dosiahli právne vyrovnanie s viacerými spoločnosťami vrátane Global Exec, Learjet a výrobcom pneumatík Goodyear Tire & Rubber.