Agentúrnu správu sme o 18:30 nahradili autorským článkom SME
Na leteckom úrade je pravidelná kontrola Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva. Ministerstvo však odmietlo odpovedať na naše otázky.
BRATISLAVA. Pätnásťčlenný tím inšpektorov Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA) začal päťdňový audit Leteckého úradu Slovenskej republiky. Informovala o tom agentúra SITA.
Hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič odmietol odpovedať na otázky SME aj denníka MF Dnes. „Po tomto článku si môžete zháňať informácie, kde chcete. Do ukončenia auditu nedostanete ani písmeno," reagoval na pondelkový článok SME, v ktorom sme informovali, že inšpektori kontrolujú úrad pre viaceré nedostatky jeho práce. Túto informáciu potom pre agentúru SITA poprel šéf leteckého úradu Petr Brůna.
Po tomto článku si môžete zháňať informácie, kde chcete. Do ukončenia auditu nedostanete ani písmeno.
Stanislav Jurikovič,
hovorca ministerstva dopravy
Audit je plánovaný
„Ide o plánovaný audit, ktorý je zameraný na kontrolu licencovania leteckého personálu, vývoja a výroby lietadiel, údržby lietadiel, prevádzky lietadiel," povedal Brůna pre SITA. Jeho slová nám potvrdila aj samotná EASA. Tá bude o výsledkoch kontroly informovať len samotný letecký úrad a Európsku komisiu. „Agentúra verejne nekomentuje výsledky kontrol," uviedla agentúra.
„Audity EASA sú plánované pravidelne vo všetkých štátoch Európskeho spoločenstva," povedala hovorkyňa českého Úradu pre civilné letectvo Jitka Ungerová. Česi pritom majú kontrolu až dvakrát ročne.
O audite slovenského úradu vedeli aj v Prahe, agentúra si však ich spoluprácu nevyžadovala. „Nie je na to nijaký dôvod," povedala Ungerová.
Problémy s papiermi?
Do redakcie sa nám ozvalo viacero pilotov, ktorí tvrdia, že na slovenskom leteckom úrade sú problémy s vydávaním preukazov leteckého pilota. Súčasné vedenie sa vraj veci pokúšalo naprávať. Neúspešne.
Kým slovenský letecký úrad vydáva preukazy podľa štandardov Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo, väčšina leteckých spoločností vyžaduje papiere podľa Spoločných leteckých predpisov. Takéto doklady vyžadujú aj ČSA.
V praxi to znamená, že piloti vyškolení a licencovaní na Slovensku si musia doklady nechať potvrdiť na zahraničnom leteckom úrade, ktorý pracuje podľa Spoločných leteckých predpisov. Tým však pilotom vznikajú dodatočné náklady.
Žiadosti pilotov o potvrdenie papierov dostal aj český úrad. „Nezaznamenali sme ich nárast," povedala Ungerová. Podľa Českých aerolínií je na pilotovi, aby si zabezpečil potvrdenie svojho preukazu.