Predseda vlády Mikuláš Dzurinda a predseda NR SR Jozef Migaš sú vo svojich funkciách často viac vo vzduchu ako doma, s rodinami. Zvlášť v situácii, keď Slovensko bojuje o zaradenie do európskych a transatlantických štruktúr, je tých zahraničných ciest, viacerých na jeden deň, neúrekom. Aké sú teda ich pocity alebo zážitky z lietania?
Pamätáte sa na svoj prvý let lietadlom?
Predseda vlády Mikuláš Dzurinda: „Prvý let je hádam pre každého nezabudnuteľným zážitkom – bol plný nejasných očakávaní a miernej neistoty, ktoré neskôr vystriedal príjemný pocit z nového a nepoznaného.“
Predseda NR SR Jozef Migaš: „Bolo to ešte v čase vysokoškolských štúdií, keď som študoval na Kyjevskej univerzite.“
Aký najdlhší let ste zažili?
Dzurinda: „Myslím, že najďalej som letel do Spojených štátov. Čas strávený v lietadle sa však snažím využiť efektívne, a tak si dĺžku letu niekedy ani neuvedomujem.“
Migaš: „Bolo to v roku 2000, keď som zastupoval SR na otváracom ceremoniáli LOH v Sydney.“
Lietate rád?
Dzurinda: „Lietanie vnímam skôr ako praktický spôsob cestovania, súčasť svojho pracovného života. Lietadlo sa snažím využiť vtedy, keď je to v rámci plnenia mojich pracovných povinností nevyhnutné – pri prekonávaní dlhších vzdialeností alebo v časovej tiesni.“
Migaš: „Pri ceste na zahraničné cesty je lietadlo nevyhnutnosťou, a tak prepravu lietadlom beriem ako súčasť vykonávania ústavnej funkcie.“
Zažili ste v lietadle aj nepríjemné chvíľky, keď ste si mysleli, že sa naozaj niečo vážne deje?
Dzurinda: „Nespomínam si, že by som mal pri niektorom z absolvovaných letov nepríjemný pocit. Plne dôverujem profesionalite našich pilotov.“
Migaš: „Nie, nič mimoriadne sa neprihodilo a verím, že ani neprihodí.“
Je podľa vás vybavenie lietadla – špeciálu dostatočné a vhodné na potreby ústavných činiteľov?
Dzurinda: „Vybavenie špeciálu nie je síce v porovnaní s inými krajinami nadštandardné, ale pokladám ho za dostatočné.“
Migaš: „Ak nebudem hovoriť o technických parametroch súvisiacich s doletom a spĺňaním niektorých noriem, určite som veľmi spokojný, chýba v ňom iba možnosť telefonického spojenia a na to treba myslieť do budúcnosti.“
Vyskúšali ste si toto lietadlo na chvíľku pilotovať?
Dzurinda: „Nie, pilotovanie radšej prenechám skúseným pilotom.“
Migaš: „Určite ma to láka, ale to sa jednoducho nedá.“
Ako najradšej trávite dlhé hodiny letu?
Dzurinda: „Najradšej využívam tieto chvíle na relax, ale viac času mi vždy zaberie pracovná príprava.“
Migaš: „Čas letu sa snažím využiť predovšetkým na prácu, štúdium a prípravu podkladov.“
Podarí sa vám počas letu zaspať?
Dzurinda: „Áno, ale iba pod podmienkou, že ma po prílete nečaká závažné rokovanie.“
Migaš: „Ak let trvá dlhší čas, doľahne na človeka únava a vtedy si treba i trochu pospať.“
Potrebuje SR nové, reprezentatívne lietadlo?
Dzurinda: „Obidve naše lietadlá spĺňajú bezpečnostné štandardy, ale presnejšie posúdenie ich stavu by som prenechal odborníkom.“
Migaš: „Kvôli dodržiavaniu technických noriem, o ktorých sa hovorí i z hľadiska morálnej opotrebovanosti v prípade menšieho JAK-u, by sa o tom malo do budúcnosti uvažovať.“
Leteli ste niekedy špeciálom inej krajiny? Môžete lietadlá porovnať?
Durinda: „Ak mám porovnávať s porovnateľnými, myslím, že náš tupolev je na dobrej úrovni. Pochválil nám ho dokonca aj český premiér Miloš Zeman.
Migaš: „Mal som už tú možnosť. Myslím, že čo sa týka vnútorného vybavenia, nemusíme sa za naše lietadlá a najmä špeciál TU-154 hanbiť, práve naopak.“
ROMAN KRPELAN