SME

FAZ: Vesmír zrejme vzniká a zaniká sústavne

Frankfurt 26. apríla (TASR) - Žijeme vo vesmíre, ktorého existencia sa začala pred 13 miliardami rokov vo forme neuveriteľne horúcej ohnivej gule, ktorá ...

Frankfurt 26. apríla (TASR) - Žijeme vo vesmíre, ktorého existencia sa začala pred 13 miliardami rokov vo forme neuveriteľne horúcej ohnivej gule, ktorá sa od svojho začiatku sústavne rozpína a ochladzuje. Na tomto poznaní sa dnes nedá nič meniť. Dá sa však doplniť o ďalšie možnosti, píše nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo vedeckom svete je známych približne poltucta modelov, ktoré sa snažia vysvetliť osud civilizácie a vesmíru. Niektoré z nich prezentuje vo svojom bestselleri Krátke dejiny času aj známy britský kozmológ Stephen Hawking. Zaujímavé je pritom, že o nemennosti vesmíru pochyboval už v 4. storočí sv. Augustín. V rozpore so všetkými filozofickými kapacitami staroveku a svojej doby tento zbožný muž tvrdil, že čas nie je večný, ale vznikol zároveň so svetom.

SkryťVypnúť reklamu

Nepriamo tým potvrdil zaujímavú teóriu amerického astrofyzika Paula J. Steinhardta z Princetonskej univerzity a jeho mladšieho kolegu Neila Turoka z univerzity v britskom Cambridge, ktorú prezentovalo internetové vydanie odborného časopisu Science. Obaja vedci sa domnievajú, že Veľký tresk, nepredstaviteľný výbuch energie a začiatok vzniku vesmíru bol len jedným z nekonečného radu Veľkých treskov.

Súčasná fáza expanzie a ochladzovanie vesmíru bude pokračovať ešte zopár triliónov rokov. V tomto období vyhasnú všetky hviezdy, vymrú všetky formy života a vesmír sa začne rútiť do seba. Počas tohto procesu vzniknú absolútne vysoké teploty (číslo s 23 číslicami) a nastane tzv. Big Crunch, univerzálny kolaps všetkých vesmírnych štruktúr.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Steinhardta a Turoka však tento koniec znamená opäť začiatok nového "Big Bangu", Veľkého tresku, ktorý vydá zo seba čerstvú hmotu, z nej vzniknú nové hviezdy, nové galaxie, nové svety a pravdepodobne aj nové civilizácie, ktoré budú o tej našej vedieť tak málo, ako vieme my o civilizáciách, vzniknutých počas predchádzajúcich expanzií.

Aj táto teória však zostáva v rovine matematického modelu. Ako napokon všetky modely, ktoré presahujú hranice súčasného vedeckého poznania.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 093
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 761
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 776
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 429
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 488
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 594
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 251
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 863
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu