BRATISLAVA. Správy na internete sú v Spojených štátoch už tretím najpopulárnejším zdrojom informácií po celoštátnych a regionálnych televíziách. Vyplýva to z prieskumu amerického Výskumného centra Pew, o ktorom informovala britská televízia BBC.
Populárny zdroj
Až 61 percent Američanov získava správy z webu každý deň, viac si pozrie správy len na miestnej či celoštátnej televízii. Naproti tomu správy v rozhlase počúva čosi vyše polovice respondentov a ešte menej číta noviny: len polovica ľudí. Väčšina ľudí pritom využíva viac ako dva typy informačných zdrojov.
Sila internetového spravodajstva sa ukázala už počas americkej prezidentskej kampane v roku 2008. To pred inými médiami uprednostňovala asi tretina Američanov.
Tlač na celom svete prechádza ťažkou skúškou v dôsledku hospodárskej krízy a práve rastúcej sily internetu. Prieskum totiž ukázal, že čitatelia uprednostňujú najmä agregáty rôznych správ.
Šéf jedného z najväčších mediálnych konglomerátov na svete – News Corporation – Rupert Murdoch preto obvinil spoločnosti ako Google, že parazitujú na žurnalistike, keďže iba odkazujú na články. Jeho impérium preto postupne spoplatňuje spravodajské portály: začal s denníkom Wall Street Journal. Podobný krok čaká v roku 2011 aj stránku denníka New York Times, ktorá bude úplne sprístupnená len predplatiteľom.
Noviny hľadajú riešenie
Samotné noviny sa s hospodárskou krízou vyrovnávajú rôzne. Niekoľko ich minulý rok skrachovalo. Iné denníky v klasickej forme vychádzajú iba v silné predajné dni.
Viaceré denníky sa rozhodli spojiť a skoro všetky prepúšťajú stovky zamestnancov. Jestvujú však aj bývalé noviny, ktoré sa premenili na čisto internetové médiá.