PRAHA. Z výsledkov dvojročného skúmania Centra dopravného výskumu, o ktorom informovala Česká televízia, vyplýva, že nejaký nedostatok má až sedem priecestí z desiatich.
Najčastejšie nie je na priecestí dostatočný rozhľad alebo je železničné priecestie nedostatočne označené a vodiči tak pred ním včas nespomalia
V ČR je 8296 železničných priecestí, z toho asi polovica bez závor. Ročne na priecestiach zahynú desiatky vodičov. V roku 2007 pri 258 nehodách zomrelo 30 osôb, predvlani to bolo pri 247 nehodách až 43 ľudí.
Vlani česká Železničná inšpekcia riešila na priecestiach 227 nehôd, pri ktorých zomrelo 37 účastníkov a 87 sa zranilo. Dvadsať tri úmrtí pripadá na priecestia s výstražnou svetelnou signalizáciou bez závor, deväť na priecestia bez závor a bez signalizácie a päť úmrtí bolo pri dopravných nehodách na priecestiach, kde bola svetelná signalizácia a aj závory.
Negatívny trend pokračuje aj v roku 2010 len v priebehu januára zomrelo pri dopravných nehodách na priecestiach už desať ľudí.
Zistenie Centra dopravného výskumu je prekvapivé, pretože nevhodnému značeniu, či nedostatočnému rozhľadu vodiča na priecestí sa doteraz veľa pozornosti nevenovalo a diskusia sa vždy točila len okolo toho, že náklady na zabezpečenie priecestí závorami a výstražnými svetlami by boli astronomické.
Železničná inšpekcia v ČR priznala v roku 2009 spoluúčasť železnice iba v jednom prípade, keď prevádzkovateľ na základe žiadosti polície o okamžité zastavenie dopravy kvôli autu na priecestí - prevádzku včas nezastavil.