Životná dráha Andreja Egyeda je spojená so železnicami, pracoval tam
desiatky rokov - ešte aj v Československých dráhach.
Neskôr založil alebo bol v štatutárnych orgánoch spoločností, ktorých
predmet činnosti bol s "dráhami" úzko spojený.
Preto bol v roku 1991 - keď nastúpil na miesto riaditeľa Železníc SR -
považovaný za jedného z popredných odborníkov v danej problematike.
Napriek tomu rozvírilo minulý týždeň hladinu slovenskej verejnosti jeho
šesť podpisov - 27. novembra 2000 podpísal zmenky v celkovej hodnote 600 miliónov
dolárov.
Ak by si ich niekto dal preplatiť, Slovenská republika by prišla takmer o
tridsať miliárd korún.
Železnice pritom len za minulý rok vyprodukovali stratu v hodnote štyroch
miliárd.
Kto je vlastne Andrej Egyed?
V rozhovore pre SME povedal, že bol aktívnym členom KSČ, dnes je vraj aktívnym
členom SDĽ.
"Zúčastnil som sa aj niektorých snemov."
Tyká si s predsedom SDĽ Jozefom Migašom, obdivuje Pavla Koncoša,
"ale aj ministerku Schmögnerovú".
Osobne pozná aj premiéra SR Mikuláša Dzurindu, zbežne jeho priateľa,
exministra dopravy Gabriela Palacku.
"Keď robili na železniciach, boli blízki spolupracovníci."
Egyed dokonca Dzurindovi jeden čas šéfoval - ešte keď obaja robili na železniciach
- potom sa situácia otočila: "Keď sa stal Mikuláš Dzurinda ministrom
dopravy Moravčíkovej vlády, robil som štátneho tajomníka."
Dobre zabezpečený ľavičiar
So súčasným premiérom a šéfom SDKÚ si však Egyed nikdy politicky
neporozumel: "Už v čase práce na železnici mal úplne inú politickú
orientáciu ako ja".
Aj ako ľavičiar je však Egyed finančne dobre zabezpečeným človekom:
"Nemôžem povedať, že nie. Ja si nemôžem sťažovať na svoje potreby,
alebo potreby svojej rodiny."
Pred riaditeľovaním v ŽRS bol spolumajiteľom Slovenských tunelov, s.r.o.
- s výškou vkladu jedného milióna korún.
Tá sa po jeho nástupe na post štátom plateného vysokopostaveného manažéra
zmenila z "eseročky" na akciovú spoločnosť, čím jeho meno z
firmy zmizlo.
Zrejme už v časoch podnikania začal stavať vilu v luxusnej štvrti v
Limbachu - v rozhovore pre SME tvrdil, že to bolo pred piatimi rokmi a že sa
tam nasťahovali pred rokom.
"Dom je adekvátne zaťažený pôžičkou zo stavebného
sporenia," tvrdí Egyed.
"Z môjho príjmu riaditeľa železníc nie je problém takúto pôžičku
splácať."
Zarába 100-tisíc korún mesačne, jeho odmeny podľa vlastných slov
predstavovali 100 a teraz predstavujú 120 percent mesačného platu ročne.
Opustí kreslo riaditeľa?
Andrej Egyed na otázku, či by chcel na železnici zotrvať, reagoval
kladne.
Šéf ministerstva Jozef Macejko však navrhol jeho odvolanie - o Egyedovom
podpise zmeniek v hodnote 600 miliónov dolárov sa vyjadril: "Nič nevedel
ani o sprostredkovateľskej firme, ktorá ho oslovila, a teda nevedel doložiť
jej dôveryhodnosť, podmienky úveru budili podozrenie, že ide o špekuláciu."
Všetko zostáva predmetom ďalšieho šetrenia - pravdou však zostáva, že
zloženie Správnej rady železníc Slovenskej republiky môže byť lojálne práve
voči SDĽ.
Egyed potom nebude mať so splácaním vlastnej, miliónovej, pôžičky
problémy.
Aj napriek tomu, že SR takmer pripravil o tridsať miliárd.