SME

Vládne bavoráky - postrach ciest, aj ministrov

Sú rýchle a nekompromisné. Nejeden vodič pred nimi radšej zájde na okraj vozovky. Reč je o vládnych bavorákoch. Od rozdelenia republiky zaevidoval Úrad na ochranu ústavných činiteľov ...




Sú rýchle a nekompromisné.

Nejeden vodič pred nimi radšej zájde na okraj vozovky.

Reč je o vládnych bavorákoch.

Od rozdelenia republiky zaevidoval Úrad na ochranu ústavných činiteľov štrnásť dopravných nehôd, ktoré zavinili vodiči vládnych vozidiel.

"Najlacnejšia" za 2 500, "najdrahšia" 1,2 milióna

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štyrikrát bolo príčinou nedodržanie bezpečnej vzdialenosti vládneho vozidla od iného účastníka cestnej dopravy, dvakrát zapríčinilo nehodu nedanie prednosti v jazde, štyrikrát to bolo neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky a trikrát nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi "finančne najdrahšie" nehody patrili - neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky z roku 1997, keď škoda dosiahla 900-tisíc korún, nehoda z konca roka 1999 prekročila finančnú stratu štátu vo výške 1,5 milióna korún.

Najdrahšia nehoda - dvaja mŕtvi

"Najdrahšia nehoda na životoch" bola minuloročná - keď pri havárii bavoráka ministra spravodlivosti Jána Čarnogurského zahynuli dvaja ľudia.

Príčinu na nehode niesol šofér Úradu na ochranu ústavných činiteľov, pričom išlo podľa našich zdrojov o skúseného vodiča s viac než dvadsaťročnou praxou.

Kolegovia voči nemu nemali výhrady, povesť profesionála mal aj v kruhoch blízkych ministrovi a ľuďom v rezorte spravodlivosti.

"Ten pocit mu nezávidím," povedal SME ochrankár a šofér jedného zo súčasných ministrov.

SkryťVypnúť reklamu

"S robotou skončil, nik ho nezamestná. Dôchodok nebude mať žiaden. A ťažké sny ho budú sprevádzať do konca života." Samozrejme, ak ho súd navyše nepošle na pár rokov do väzenia.

Plat od 20- do 35-tisíc

Napriek všetkému patria vodiči ústavných činiteľov medzi profesionálov, sú vyberaní na základe prísnych kritérií - posudzuje sa aj možnosť zabránenia vzniku nehody. Zvyčajne ide o bývalých policajtov, najstarší z nich má tridsaťročnú prax.

Musia splniť náročné podmienky telesnej prípravy a prejsť psychologickými testami, ktoré sa obnovujú každé dva roky, v niektorých prípadoch každý rok.

Sú v úzkom kontakte s tajnými informáciami, rozprávať o nich však nemôžu: "Je to služobné tajomstvo. Zo zásady platí pravidlo - hovor o tom, čomu rozumieš, respektíve o tom, na aký post si zaradený."

SkryťVypnúť reklamu

Nosenie zbrane je povinné, výnimky tvoria len akcie zo dňa na deň - ako napríklad odvoz ministra na letisko do rakúskeho Schwechatu.

Podľa šéfa Úradu pre ochranu ústavných činiteľov Zemka totiž vybavenie povolenia "na nosenie zbrane v Rakúsku trvá našim úradom aj tri dni".

Problémy s alkoholom Zemko vylučuje: "Za posledné tri roky sa len raz stalo, že vodič nafúkal. Aj to bol zbytkový alkohol - večer pil, a ráno, keď nastupoval do služby, mu ešte niečo z alkoholu zostalo. Oni vedia, čo robia a veľmi si vážia najmä svoj plat."

Ten sa u priemerného vodiča pohybuje okolo 20-tisíc korún, vodič prezidenta má od 30- do 35-tisíc korún mesačne.

Dzurinda: Chlapci, choďte dozadu, ja si teraz zajazdím

SkryťVypnúť reklamu

A s ktorými vládnymi činiteľmi sú pri ochrane najväčšie problémy?

František Zemko sa odpovedi na túto otázku snažil diplomaticky vyhnúť.

Napokon však priznal, že mierne problémový je premiér Dzurinda.

"Veľmi rád šoféruje a občas sa stane, že našim zamestnancom povie - Chlapci, vy choďte dozadu, a ja si teraz zajazdím."

Čarnogurský: Havárie politikov sú súčasťou ich povolania

Vládne vozidlo ministra Čarnogurského havarovalo 15. decembra 2000.

Išlo o najhoršiu nehodu počas existencie Úradu pre ochranu ústavných činiteľov. O život prišli dvaja ľudia, siedmi boli zranení, minister utrpel stredne ťažký otras mozgu, tržné rany na hlave a úraz na krčnej chrbtici.

Na haváriu, ani na minúty pred ňou si Čarnogurský podľa vlastných slov vôbec nepamätá. Pravdepodobne driemal.

SkryťVypnúť reklamu

Prvé, čo zaregistroval, bola návšteva jeho syna a nevesty v nemocnici - deň po nehode.

Od začiatku dodržiaval pokyny lekárov, pri rehabilitácii mu pomáhalo aj to, že od chlapčenských rokov športuje.

Napriek vážnosti nehody hovorí: "Tie sa, žiaľ, stali súčasťou moderného života. Nemožno ich úplne vylúčiť. Každý špičkový politik je nútený veľa cestovať autom a riziko dopravnej nehody je súčasťou jeho povolania. Ak človek verí vo vyššie hodnoty, ani vážna havária by ho nemala vykoľajiť."

Kňažko: Som v pohode

V prvej polovici roka 2000 havarovalo aj vozidlo ministra kultúry Milana Kňažka, v ktorom sedeli herci Marián Labuda a Milan Lasica.

Cestovali práve na vlastné divadelné predstavenie Kumšt do Českých Budějovíc.

SkryťVypnúť reklamu

Išlo o komplikovanú situáciu - vodič vládneho bavoráka tentoraz neurobil žiadnu chybu, ale zachránil spolusediacim život.

V jednej z neprehľadných zákrut neďaleko Chýnova sa na nich vyrútil kamión, ktorého predná časť bola v protismere a zadná časť v smere jazdy. Zakrýval tak celú vozovku.

Vládnemu vodičovi vtedy v priebehu sekundy blysli hlavou len dve myšlienky - zachrániť ministra, urobiť to čelným nárazom do betónu pri ceste.

Podarilo sa - vzadu sediacim Kňažkovi s Lasicom sa okrem škrabancov a hercovej narazenej nohy nič vážnejšie nestalo, Labuda sa však ocitol v nemocnici.

"Týždne som nemohol spať, myslieť, jesť," priznal sa SME Kňažkov ochrankár a vodič, ktorý je vyhľadávaným sprievodcom aj takých celebrít na Slovensku, akou je napríklad Catherine Deneuve.

SkryťVypnúť reklamu

Vydýchol si až vtedy, keď sa Labuda prvý raz postavil na vlastné nohy. Dnes je v poriadku - podobne ako Kňažko s Lasicom.

"Nehoda na mne nezanechala žiadne následky," povedal nám Kňažko.

Nemá strach sadnúť si do bavoráku, vládnych vodičov považuje za spoľahlivých šoférov.

Tvrdí, že "dobrý vodič sa nedá prinútiť k zlej jazde ani dobrým autom."

Palacka: Koleno ma pobolieva

Začiatkom februára 1999 havaroval šofér a ochrankár Gabriela Palacku, ktorý sa vracal s vtedajšou manželkou z plesu KDH.

Príčinou bol mikrospánok vodiča neďaleko Zlatých Moraviec, dôsledkom majetková ujma vo výške 1 milión 500-tisíc korún a ujma na Palackovom zdraví. Ten následne ležal v nemocnici.

Vodič bol odsúdený na desať mesiacov nepodmienečne s podmienečným odkladom na dvadsaťštyri mesiacov a dvojročným zákazom činnosti.

SkryťVypnúť reklamu

A ako vnímal nehodu Palacka?

"Bol som samozrejme prekvapený, ale veľmi som nad tým nerozmýšľal. Snažil som sa zachrániť, čo sa dalo."

Áut sa báť nezačal. Aj niekoľko mesiacov po nehode ešte jazdil s vládnym bavorákom.

Dnes si už síce doň nesadá, ale sám jazdí často a strach nemá. Okrem tejto jednej nehody mal s vládnymi vodičmi dobré skúsenosti: "Sú spoľahliví a jazdia zodpovedne."

Na konštatovanie, či kvalitné auto nevedie vodičov k bezohľadnosti, tvrdí: "Nezávisí to od auta, ale sú vodiči, ktorí sú bezohľadní, to je pravda."

Nehoda nezanechala na jeho zdravotnom stave žiadne výrazné alebo trvalé následky: "Občas pri nejakých činnostiach, najmä pri športe cítim, že ma dosť bolí koleno."

SkryťVypnúť reklamu

Migaš: Väčšia zodpovednosť by nezaškodila

Predseda NR SR Jozef Migaš síce zatiaľ nezažil vážnu zrážku svojho bavoráka, SME však potvrdil, že "človek pri tom dobrý pocit nemá".

Napriek tomu nemá strach, keď sadá do služobného vozidla.

Prikyvuje, že sa na cestách pri plnení povinností stretáva s bezohľadnosťou vodičov rýchlych automobilov.

"Som presvedčený, že väčšia zodpovednosť voči sebe a najmä tým ostatným by určite nezaškodila."

Napriek všetkému vodičom svojho služobného bavoráka "plne" dôveruje.

Zavinené nehody od vzniku republiky:

1993 - 2 nehody

1. príčina: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, škoda: 2 500 Sk

2. príčina: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, škoda: 2 500 Sk

SkryťVypnúť reklamu

1994 a 1995 bez zavinenej dopravnej nehody

1996 - 3 nehody

1. príčina: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, škoda: 54 000 Sk

2. príčina: nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu, škoda: 38 900 Sk

3. príčina: neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky, škoda: 37 600 Sk

1997 - 2 nehody

1. príčina: nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu, škoda: 233 000 Sk

2. príčina: neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky, škoda: 900 000 Sk

1998 - 3 nehody

1. neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky. škoda: 100 000 Sk

2. príčina: nedanie prednosti v jazde, škoda: 50 000 Sk

3. príčina: nedanie prednosti v jazde, škoda: 68 000 Sk

1999 - 3 nehody

1. príčina: nedodržanie bezpečnej vzdialenosti, škoda: 20 000 Sk

2. príčina: nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu, škoda: 1 500 000 Sk

SkryťVypnúť reklamu

3. príčina: neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky, škoda: 189 000 Sk

2000 - 1 nehoda

1. príčina: neprispôsobenie rýchlosti stavu vozovky, nevenovanie dostatočnej pozornosti riadeniu, škoda 2 500 000 Sk

Autor: Pripravili: MONIKA ŽEMLOVÁ, DAŠA MATEJČÍKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 111
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 880
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 817
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 378
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 956
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 588
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 209
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 861
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na snímke účastníci 14. ročníka podujatia Dúhový Pride.

Obžaloba bola podaná 17. apríla.


TASR
Ilustračné foto

Išlo o plytké zemetrasenie.


TASR
Minister zahraničných vecí Abbás Arákčí.

Čína bola zmluvnou stranou jadrovej dohody z roku 2015, ktorá obmedzila jadrový program Teheránu.


SITA
Poľský minister zahraničných vecí Radoslaw Sikorski.

Najväčším ohrozením pre Poľsko by bol rozpad jednoty Západu.


TASR 4

Sportnet

Útočník Komety Brno Kristián Pospíšil.

Slovák cíti krivdu po faule od Lukáša Sedláka z Pardubíc.


Dominik Hašek.

Vyhrážky ruského exprezidenta a expremiéra smerom k Haškovi odsúdil aj premiér Fiala.


TASR
Peter Frühauf.

Spolupráca fungovala skvelo po celé dva roky, povedal hlavný tréner.


TASR
Kaspars Daugavinš v drese Lotyšska na MS v hokeji 2024.

Skúsený útočník zvažuje, či by Lotyšsko nemalo olympijský turnaj bojkotovať v prípade účasti Ruska.


SITA
SkryťZatvoriť reklamu